Presentation of a cooperative engineering project for transferring the didactic institution of free text in ordinary classrooms
Presentación de un proyecto de ingeniería cooperativa para transferir la institución didáctica del texto libre a la sala de clases
dc.creator | PROT, Frédérique-Marie | |
dc.date | 2024-12-04 | |
dc.date.accessioned | 2025-04-14T21:15:15Z | |
dc.date.available | 2025-04-14T21:15:15Z | |
dc.identifier | https://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/1609 | |
dc.identifier | 10.4151/07189729-Vol.63-Iss.3-Art.1609 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/252134 | |
dc.description | This study explores cooperative engineering applied to writing practices in French primary schools, with a specific focus on the ‘free text’ method of the Freinet educational approach. Cooperative engineering, as defined by Sensevy and Bloor (2020), consists of educators and researchers collaboratively designing, implementing and refining a teaching sequence. This method is not intended to innovate per se, but to bridge the gap between theoretical models and practical application in the classroom, recognising variations in teaching practices. The research examines the transferability of the free text model to conventional school settings to improve students' writing skills and foster collaboration between students. After introducing the context and the model, the study describes the collective cooperative process with teachers seeking effective strategies for text production. In addition, it addresses the challenges that teachers face in adapting their methods and rethinking classroom organisation. Through observational data, interviews and multimedia documentation, this study aims to establish the conditions for successfully integrating free text into traditional classrooms. | en-US |
dc.description | Este estudio explora la ingeniería cooperativa aplicada a las prácticas de expresión escrita en las escuelas primarias francesas, centrándose específicamente en el método de «texto libre» del enfoque educativo Freinet. La ingeniería cooperativa, tal como la definen Sensevy y Bloor (2020), consiste en que educadores e investigadores diseñen, apliquen y perfeccionen en colaboración una secuencia didáctica. Este método no pretende innovar per se, sino tender puentes entre los modelos teóricos y la aplicación práctica en el aula, reconociendo las variaciones en las prácticas docentes. La investigación examina la transferibilidad del modelo de texto libre a entornos escolares convencionales para mejorar las habilidades de escritura de los alumnos y fomentar la colaboración entre ellos. Tras presentar el contexto y el modelo, el estudio describe el proceso colectivo cooperativo con profesores que buscan estrategias eficaces para la producción de textos. Además, aborda los retos a los que se enfrentan los profesores a la hora de adaptar sus métodos y replantearse la organización del aula. Mediante datos de observación, entrevistas y documentación multimedia, este estudio pretende establecer las condiciones para integrar con éxito el texto libre en las aulas tradicionales. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | Pontificia Universidad Católica de Valparaíso | es-ES |
dc.relation | https://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/1609/542 | |
dc.rights | Derechos de autor 1969 Frédérique-Marie PROT | es-ES |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 | es-ES |
dc.source | Perspectiva Educacional; Vol. 63 No. 3 (2024); 49-62 | en-US |
dc.source | Perspectiva Educacional; Vol. 63 Núm. 3 (2024); 49-62 | es-ES |
dc.source | 0718-9729 | |
dc.subject | Didáctica | es-ES |
dc.subject | escuelas primarias | es-ES |
dc.subject | ingeniería cooperativa | es-ES |
dc.subject | escritura | es-ES |
dc.subject | enfoque educativo Freinet | es-ES |
dc.subject | Didactics | en-US |
dc.subject | Primary Schools | en-US |
dc.subject | cooperative engineering | en-US |
dc.subject | written | en-US |
dc.subject | Freinet educational approach | en-US |
dc.title | Presentation of a cooperative engineering project for transferring the didactic institution of free text in ordinary classrooms | en-US |
dc.title | Presentación de un proyecto de ingeniería cooperativa para transferir la institución didáctica del texto libre a la sala de clases | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Perspectivas Educacional: Formación de Profesores
\([0-9]{4}\)