• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Diseña
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Diseña
  • View Item

Patching Up the Landscape: Contributions of Design Practice to Situated Learning Theory. Strategies Applied in Tejiendo la calle

Remendar el paisaje: Aportes de la práctica de diseño a la teoría del aprendizaje situado. Estrategias aplicadas en Tejiendo la calle

Author
Fernández Ramos, Marina

Full text
https://revistadisena.uc.cl/index.php/Disena/article/view/83110
10.7764/disena.26.Article.4
Abstract
This article explores the significant potential of public space as a context for collective interaction, where community art processes can promote situated learning. In these circumstances, the boundaries of conventional educational classrooms and museum white cubes are dissolved, expanding the possibilities for generating knowledge in experiential, cooperative, intergenerational, and transdisciplinary ways. Framed by Lave and Wenger’s situated learning theory, the article aims to contribute to its practical application in the field of design by presenting strategies implemented in the architectural project Tejiendo la calle. These strategies are linked to four essential actions to generate meaningful experiences through creative processes in specific socio-cultural contexts: building community, creating the right circumstances, fostering diversity, and mending the landscape.
 
Este artículo se centra en el gran potencial del espacio público como contexto de interacción colectiva donde desarrollar procesos de arte comunitario que fomenten aprendizajes situados. En este contexto, se diluyen los límites de las aulas educativas convencionales y de la caja blanca del museo, mientras se amplían las posibilidades de crear conocimiento de manera vivencial, cooperativa, intergeneracional y transdisciplinar. Tomando como marco la teoría del aprendizaje situado de Lave y Wenger, el artículo busca contribuir a su desarrollo práctico en el campo del diseño, para lo cual se muestran estrategias que están siendo aplicadas en el proyecto de arquitectura Tejiendo la calle. Estas estrategias están vinculadas a cuatro acciones que se consideran esenciales para generar experiencias significativas en contextos socio culturales específicos a través de procesos creativos: hacer comunidad, generar las circunstancias, sembrar diversidad y remendar el paisaje.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB