Postcards from Inside the Practices
Postales desde el interior de las prácticas
Author
Lazzaroni, Alicia
Bernacchi, Antonio
Espinosa Pérez, Enrique
Arantes, Lydia Maria
Feder-Nadoff, Michele Avis
Full text
https://revistadisena.uc.cl/index.php/Disena/article/view/8312210.7764/disena.26.Postcards
Abstract
ALICIA LAZZARONI & ANTONIO BERNACCHI
The Problem Space We Cohabit: Inter-Methodological Approaches for More-Than-Human Design
A shift to an ecological and critical perspective in design calls for a profound methodological restructuring of its disciplines, towards a condition of methodological hybridity and contamination. We propose the notion of ‘exploration space’ to identify a heterogeneous landscape of interacting design process, while making reference to the concepts of ‘inter-disciplinary research’ and ‘problem space’ discussed by Celia Lury. As an example, a series of design explorations delving into more-than-human coexistence, developed by the authors, are recalled to map out and diagram methodological feedback loops.
ENRIQUE ESPINOSA PÉREZ
Domestic Mediations: Tricks, Hacks, Memes, and Mattress Exchanges as Minor Architectures
This multimodal article reflects on the insufficient consideration of (architectural) design as an ‘object-centered discipline’. Through the case of a small apartment renovation, it examines how the analysis of the triad―client (owner), designer (architect), and project (design)―fails to effectively describe the ecosystemic relationships that occur in a (domestic) codesign process, proposing that design is mediation and intra-action. The study, therefore, brings together agents (regulations, hacks, agreements, and agents); resources (affections, desires, frustrations, communication channels, economic precariousness, etc.); and actions (agreements, exchanges, self-constructions, doubts, and decisions) that go beyond the client-technician or problem-solution relationships.
LYDIA MARIA ARANTES & MICHELE FEDER-NADOFF
Making Things, Making Sense: Reflecting on the silence in-between Structures and Anti-Structures of Education
This zine-like article presents and enacts a reflection upon a three-session panel the authors convened at the recent Royal Anthropological Institute conference on Anthropology and Education. Their reflection coalesces through a more casual conversation, capturing their exchange and collaboration process. The authors contrast their Antistructure approach to education with the Structure approach. In the panel, they challenged the framework of a formal conference by focusing on silence in education, and concluded their panel with an embroidery lab designed to be both experiential and experimental. This article shares what the authors learned by moving away from the conventional approach to learners as vessels to be filled. Instead, their panel was designed to explore making-knowledge with others in a manner that is improvisatory, non-authoritative, and open to the silence of gestures and quiet exchange. ALICIA LAZZARONI & ANTONIO BERNACCHI
El espacio del problema que cohabitamos: Enfoques intermetodológicos para un diseño más-que-humano
El cambio hacia una perspectiva ecológica y crítica en el diseño requiere una profunda reestructuración metodológica de sus disciplinas, para que se orienten hacia una condición de hibridación y contaminación metodológica. Proponemos la noción de “espacio de exploración” para identificar un paisaje heterogéneo de procesos de diseño en permanente interacción, haciendo referencia a los conceptos de “investigación interdisciplinaria” y “espacio del problema” planteados por Celia Lury. Como ejemplo, retomamos una serie de exploraciones de diseño sobre la coexistencia más-que-humana que desarrollamos con el objetivo de trazar y diagramar bucles de retroalimentación metodológica.
ENRIQUE ESPINOSA PÉREZ
Mediaciones domésticas. Trucos, hackeos, memes e intercambios de colchones como arquitecturas menores
Este artículo multimodal reflexiona acerca de la insuficiente consideración del diseño (arquitectónico) como “disciplina centrada en los objetos”. A través de un caso de reforma de un pequeño apartamento se observa cómo el análisis de la terna cliente (propietario), diseñador (arquitecto) y proyecto (diseño) es ineficaz para describir las relaciones ecosistémicas que se producen en un proceso de codiseño (doméstico), proponiendo que el diseño es mediación e intraacción. Así, se convocan agentes (normativas, hackeos, acuerdos y agentes), medios (afectos, deseos, frustraciones, canales de comunicación, precariedades económicas, etc.) y acciones (pactos, intercambios, autoconstrucciones, dudas y decisiones) que desbordan las relaciones cliente-técnico o problema-solución.
LYDIA MARIA ARANTES & MICHELE FEDER-NADOFF
Haciendo cosas, haciendo sentido. Reflexionando sobre el silencio entre las estructuras y anti-estructuras de la educación
A través de un formato similar al de un fanzine, este artículo presenta y enacta una reflexión sobre un panel constituido por tres sesiones que nosotras, las autoras, organizamos en la reciente conferencia sobre antropología y educación del Royal Anthropological Institute. La reflexión se articula a través de una conversación más informal, que captura el proceso de intercambio y colaboración. Contrastamos nuestro enfoque “anti-estructura” de la educación con el enfoque centrado en la “estructura”. En el panel, desafiamos el esquema de una conferencia formal al centrarnos en el silencio en la educación, y concluir con un laboratorio de bordado especialmente diseñado para ser tanto experiencial como experimental. Este artículo comparte lo que aprendimos al alejarnos del enfoque convencional que considera a las personas que aprenden como recipientes a ser llenados. En su lugar, diseñamos nuestro panel para explorar la creación de conocimiento con otras y otros de forma improvisada, no autoritaria y abierta al silencio de los gestos y el intercambio silencioso.