Reimagining and Decolonizing the Language of Design
Reimaginar y descolonizar el lenguaje del diseño
Author
Singh Rathore, Nidhi
Full text
https://revistadisena.uc.cl/index.php/Disena/article/view/8342610.7764/disena.26.Article.8
Abstract
This article examines how traditional design methodologies predominantly serve Western and colonial interests, urging designers to rethink their foundations through decolonial theories and methods. By grounding the research in the context of migration between Mexico and the United States, it dives into a case study, proposes textiles and cultural artifacts as design tools, and offers a methodology rooted in oral histories, traditions, and localized design approaches. Using untailored faldas (skirts) as a narrative canvas, it demonstrates an alternative approach to design research that emphasizes learning from collaborative storytelling. The methodology centers on three critical principles: a deep immersion in the research context; conceptualizing stories and experiences as research artifacts; and identifying inherent tensions between researchers and their methodological tools. This approach challenges extractive research methods, celebrating research participants’ lived experiences. By prioritizing narrative, cultural context, and participant agency, the research reframes design as a decolonial practice that values pluralistic ways of knowing and understanding. Este artículo analiza cómo las metodologías tradicionales de diseño sirven predominantemente a intereses occidentales y coloniales, instando a las personas que diseñan a reconsiderar los fundamentos de su práctica a partir de teorías y métodos decoloniales. Basado en el contexto de la migración entre México y Estados Unidos, profundiza en un estudio de caso, propone los textiles y los artefactos culturales como herramientas de diseño, y presenta una metodología basada en historias orales, tradiciones y enfoques de diseño localizados. Usando faldas sin confeccionar como lienzos narrativos, muestra una aproximación alternativa de investigación en diseño que enfatiza el aprendizaje a partir de la narración colaborativa de historias. La metodología se centra en tres principios clave: inmersión profunda en el contexto de investigación; conceptualización de historias y experiencias como artefactos de investigación; e identificación de las tensiones inherentes entre las personas que investigan y sus herramientas metodológicas. Este enfoque desafía los métodos extractivistas de investigación y honra las experiencias vividas de las personas que participan en la investigación. Al priorizar la narrativa, el contexto cultural y la agencia de quienes participan, se ofrece una perspectiva transformadora del diseño como práctica decolonial que valora formas pluralistas de saber y comprender.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Teaching and methodological innovations in the design process: A study on the protocols of conceptual design with Design and Engineering Students
Guerrero Valenzuela, Mauricio. Base Diseño e Innovación; Vol. 4 No. 3 (2018): Design in Ibero-America; 278-289 -
Co-designing the project problem. Design participation at the local level and the use of linkography as a means to study design interactions
Aránguiz, Gonzalo; Opazo, Daniel. Revista 180; Núm. 42 (2018) -
Design Processes and Tools as Oppression? Rethinking our Design Practice for more Just Design Outcomes
Barcham, Manuhuia. Diseña; No. 22 (2023): Design, Oppression, and Liberation (2nd issue); Article.7