Editorial: Affirmation? How to Learn to Live with ‘The Others’ Through Design
Editorial: ¿Afirmarnos? Cómo aprender a vivir con “las otras” a través del diseño
Author
Nieto Fernández, Enrique
Gisbert Alemany, Ester
Full text
https://revistadisena.uc.cl/index.php/Disena/article/view/8930010.7764/disena.26.Editorial
Abstract
We approach design practices as practices of re-composition that ‘design’ encounters between entities with lives, interests, risks, materialities, politics, scales, and temporalities that are highly heterogeneous. This proposal draws attention to the responsibility of design in a world marked by an increasing ecosocial crisis, which demands not so much an improvement in our ability to design for others, but rather to live with others ‘through’ design. We will meet with disobedient ants, cultural management, invasive plants, ancestral knowledges, unstable amphibians, women’s communities, changing climates, Indigenous peoples, environments, and publics that—all together—design a ‘we’ that is always in formation, affecting the places where we work, the studios where we design, the classrooms where we learn, or the epistemologies from which we articulate our relationship with otherness. Proponemos aproximarnos a las prácticas de diseño como prácticas de recomposición que “diseñan” encuentros entre entidades con vidas, intereses, riesgos, materialidades, políticas, escalas y temporalidades muy heterogéneas. Esta propuesta constituye una llamada de atención a la responsabilidad del diseño en un mundo protagonizado por una creciente crisis ecosocial que no demanda tanto una mejora de nuestras capacidades para diseñar para otros, sino más bien para vivir con los otros “a través” del diseño. Nos encontraremos con hormigas desobedientes, gestión cultural, plantas invasoras, saberes ancestrales, anfibios inestables, comunidades de mujeres, climas cambiantes, pueblos indígenas, ambientes y públicos que, todos juntos, diseñan un “nosotras” siempre en formación que afecta a los lugares donde trabajamos, los estudios donde diseñamos, las aulas donde aprendemos o las epistemologías desde las que articulamos nuestra relación con la alteridad.