Show simple item record

¿Identidad y/o tradición docente? Apuntes para una discusión

dc.creatorde Tezanos, Araceli
dc.date2012-01-30
dc.date.accessioned2025-05-30T16:09:36Z
dc.date.available2025-05-30T16:09:36Z
dc.identifierhttps://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/71
dc.identifier10.4151/07189729-Vol.51-Iss.1-Art.71
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/253470
dc.descriptionThe lack of consistency of the concept of teachers’ professional identity (TPI) is exposed through the analysis of an ensemble of research papers published in Europe, USA and South Africa in the last 20 years. The critical analysis conducted in this paper corroborates this fact and reveals a similar situation for recent papers published in Chile. In order to establish how TPI relates with the content of the pedagogic and didactic tradition that gives sense to the intellectual craft of teaching is unavoidable to further advance research. It is their practice at school with pupils that allows primary teachers to appropriate for themselves the tradition of teaching, giving them a professional identity that differs from that of secondary teachers. Accordingly, the challenge for Teacher Education is to transmit to all teachers this tradition.en-US
dc.descriptionLa ausencia de acuerdo en el significadodel concepto de identidad profesional  docente (Teachers Professional Identity -TPI) es puesto en evidencia en un conjunto de trabajos sobre TPI publicados durante veinte años en Europa, Estados Unidos y África del Sur. El análisis crítico realizado aquí,  confirmaeste resultado y permite constatar una situación similar para el caso de los estudios realizados en Chile. De este análisis se concluye que, para establecer de qué manera se relaciona la TPI con los contenidos de la tradición pedagógica y didáctica que dan sentido al oficiode enseñar, es imprescindible avanzar en el campo de la investigación. Se establece que los maestros de escuela básica al apropiarse, a través de su práctica, de la tradición del oficiode enseñar adquieren una identidad profesional que difierede aquella de los profesores de enseñanza media. En consecuencia, el reto de las Escuelas de Educación es transmitir dicha tradición a todos los docentes.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherPontificia Universidad Católica de Valparaísoes-ES
dc.relationhttps://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/71/29
dc.rightsDerechos de autor 2012 Araceli de Tezanoses-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0es-ES
dc.sourcePerspectiva Educacional; Vol. 51 No. 1 (2012): Teacher’s Professional Identity; 1-28en-US
dc.sourcePerspectiva Educacional; Vol. 51 Núm. 1 (2012): Identidad Profesional Docente; 1-28es-ES
dc.source0718-9729
dc.subjectidentidades-ES
dc.subjecttradiciónes-ES
dc.subjectformación docentees-ES
dc.subjectmaestros básicoses-ES
dc.subjectprofesores de enseñanza mediaes-ES
dc.subjectidentityen-US
dc.subjecttraditionen-US
dc.subjectteacher educationen-US
dc.subjectprimary teachersen-US
dc.subjectsecondary teachers.en-US
dc.titleIdentity or teaching tradition? Notes for a discussionen-US
dc.title¿Identidad y/o tradición docente? Apuntes para una discusiónes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record