Show simple item record

Herramientas para la mejora de las organizaciones educativas y su relación con el entorno.

dc.creatorMuñoz Moreno, José Luis
dc.creatorRodríguez-Gómez, David
dc.creatorBarrera-Corominas, Aleix
dc.date2013-01-28
dc.date.accessioned2025-05-30T16:10:31Z
dc.date.available2025-05-30T16:10:31Z
dc.identifierhttps://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/148
dc.identifier10.4151/07189729-Vol.52-Iss.1-Art.148
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/253495
dc.descriptionImproving the link between educational organisations and its environment is an extremely important factor for the social and educational development of communities in which they are located. Actually, promote and strengthen the relationship between educational organizations and its context is an exercise of responsibility that must be realized through actions and strategies for assisting the development of learning organizations and promote an active participation of the context to achieve their goals. This paper presents some proposals, such as networking, environment educational plans, collaboration among schools, municipality and families, strategic planning and service letters, for improving the relationship between educational organisations and its environment. Despite the specific characteristics of each strategy, it is important to point out that all of them are related to integration, contextualisation, transferability, transversality, citizenship, participation, equity and resource leveling approaches.en-US
dc.descriptionMejorar la vinculación de las organizaciones educativas con el entorno supone un aspecto sumamente importante para el desarrollo socioeducativo de las comunidades en las que éstas se insertan. De hecho, impulsar y potenciar la relación entre las organizaciones educativas y el entorno es, en cierto modo, un ejercicio de responsabilidad que debe concretarse a través de actuaciones y herramientas favorecedoras del desarrollo de organizaciones capaces de aprender y promover la participación activa del entorno para conseguir sus metas.Esta aportación aborda propuestas como el trabajo en red, los planes educativos de entorno, la colaboración entre escuelas, municipio y familias, la planificación estratégica y las cartas de servicios, que posibilitan una mejor relación entre las organizaciones educativas y el entorno. A pesar de las particularidades que cada una de ellas puede presentar, toma relevancia el que todas compartan planteamientos de integración, contextualización, transferibilidad, transversalidad, formación cívica, participación, equidad y redistribución de recursos.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherPontificia Universidad Católica de Valparaísoes-ES
dc.relationhttps://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/148/64
dc.rightsDerechos de autor 2013 José Luis Muñoz Moreno, David Rodríguez-Gómez, Aleix Barrera-Corominases-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0es-ES
dc.sourcePerspectiva Educacional; Vol. 52 No. 1 (2013): School management and organization.; 97-123en-US
dc.sourcePerspectiva Educacional; Vol. 52 Núm. 1 (2013): Organización y Gestión Escolar; 97-123es-ES
dc.source0718-9729
dc.subjectgestión educativaes-ES
dc.subjecttrabajo en redes-ES
dc.subjectentorno educativoes-ES
dc.subjectmejora educativaes-ES
dc.subjectestrategias organizativas.es-ES
dc.titleTools to improve educational organizations and the relation with their surroundings.en-US
dc.titleHerramientas para la mejora de las organizaciones educativas y su relación con el entorno.es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record