• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Perspectivas Educacional: Formación de Profesores
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Perspectivas Educacional: Formación de Profesores
  • View Item

Digital skills in secondary school teachers in Mexico.

Competencias digitales en docentes de educación secundaria en México.

Author
Mortis-Lozoya, Sonia

Valdés- Cuervo, Angel

Angulo, Joel

García, Ramona

Cuevas, Omar

Full text
https://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/174
10.4151/07189729-Vol.52-Iss.2-Art.174
Abstract
The study addressed the perception of teachers about their digital skills and its relationshipwith sociovariables, academic and technology access. With a non-probability sampling, 194teachers were selected from 15 secondary public schools from a city in northern Mexico. Aninstrument answered by a Likert scale was designed for the study. The results indicate that inthe ‘Instrumental’ and ‘Cognitive’ factors, teachers perceived themselves as digital competent,while regarding the ‘Teaching-Methodological’ factors do not. The development of digitalskills are perceived negatively when correlated with age and positively with a postgraduatestudy, the number of courses attended and access to technologies. This implies the need tostrengthen the teaching-methodological skills of teachers and the development of skills thatcan be affected positively by training and facilitating access to technology teachers.
 
El estudio abordó la percepción de docentes acerca de sus competencias digitales y larelación de esta con variables sociolaborales, académicas y de acceso a las tecnologías. Con un muestreo no probabilístico fueron seleccionados 194 maestros de 15 escuelas secundarias públicas de una ciudad del Norte de México. Se diseñó exprofeso un instrumento que fue respondidomediante una escala tipo Likert. Los resultados señalan que en los factores´Instrumentales' y 'Cognitivos'los docentes se percibieron competentes digitales, mientras que en lo relativo a lo 'Didáctico-Metodológico'lo hacen como no competentes. El desarrollo percibido de competencias digitales se relacionó de manera negativa con la edad y de forma positiva con estudiar un posgrado, la cantidad de cursos recibidos y el acceso a las tecnologías.  
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB