An action-based study on the channels of dramatic activity in childhood education.
Lechos de la actividad dramática para una investigación-acción en educación infantil
dc.creator | Neiva, Manuel | |
dc.creator | Lopes, Amélia | |
dc.creator | Pereira, Fátima | |
dc.date | 2015-01-30 | |
dc.date.accessioned | 2025-05-30T16:10:33Z | |
dc.date.available | 2025-05-30T16:10:33Z | |
dc.identifier | https://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/278 | |
dc.identifier | 10.4151/07189729-Vol.54-Iss.2-Art.278 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/253524 | |
dc.description | This article presents the conceptual framework, the action-based methodology and results of a study developed within education sciences, in order to understand the contribution of dramatic skills in the professional development of a childhood educator. The authors used participative observation, conversation and in-service training with nine kindergarten teachers - from three institutions at Porto-Portugal -, in order to highlight the amplitude of the correlation between objectives to be achieved and the importance of (dramatic) expression in (kindergarten) teachers. Thus, they evaluated and re-conceptualized the presence of the potential of dramatic activity as a means to recognize the articulation between personal and professional knowledge development, evoking action and creative and critical thinking, as responses to the individuals and group participants' needs. | en-US |
dc.description | Este artículo presenta el marco conceptual, el dispositivo metodológico y resultados de un estudio en ciencias de la educación, bajo una metodología de investigación-acción, con la finalidad de comprender cuál es la contribución del desarrollo de competencias dramáticas en el desarrollo profesional del educador infantil. Los autores y nueve educadoras infantiles colaboradoras - de tres instituciones localizadas en Porto-Portugal -, a través de la utilización de técnicas de observación, de conversación y de formación, evidenciaron la amplitud de las correlaciones entre los intereses y la importancia de la expresión (dramática) de los educadores. Así, se revalorizó y se re-conceptualizó la presencia y las potencialidades de la actividad dramática como medio y forma de (re)conocimiento de la articulación del desarrollo personal y profesional, evocando la acción, el pensamiento creativo y la reflexión crítica, como respuestas a las necesidades de cada persona y grupo participante. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Pontificia Universidad Católica de Valparaíso | es-ES |
dc.relation | https://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/278/163 | |
dc.rights | Derechos de autor 2015 Manuel Neiva, Amélia Lopes, Fátima Pereira | es-ES |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 | es-ES |
dc.source | Perspectiva Educacional; Vol. 54 No. 2 (2015); 41-58 | en-US |
dc.source | Perspectiva Educacional; Vol. 54 Núm. 2 (2015); 41-58 | es-ES |
dc.source | 0718-9729 | |
dc.subject | drama | en-US |
dc.subject | childhood education | en-US |
dc.subject | action-research | en-US |
dc.subject | professional development | en-US |
dc.subject | expresión dramática | es-ES |
dc.subject | educación infantil | es-ES |
dc.subject | investigación-acción | es-ES |
dc.subject | desarrollo profesional | es-ES |
dc.title | An action-based study on the channels of dramatic activity in childhood education. | en-US |
dc.title | Lechos de la actividad dramática para una investigación-acción en educación infantil | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Perspectivas Educacional: Formación de Profesores
\([0-9]{4}\)