Show simple item record

Lechos de la actividad dramática para una investigación-acción en educación infantil

dc.creatorNeiva, Manuel
dc.creatorLopes, Amélia
dc.creatorPereira, Fátima
dc.date2015-01-30
dc.date.accessioned2025-05-30T16:10:33Z
dc.date.available2025-05-30T16:10:33Z
dc.identifierhttps://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/278
dc.identifier10.4151/07189729-Vol.54-Iss.2-Art.278
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/253524
dc.descriptionThis article presents the conceptual framework, the action-based methodology and results of a study developed within education sciences, in order to understand the contribution of dramatic skills in the professional development of a childhood educator. The authors used participative observation, conversation and in-service training with nine kindergarten teachers - from three institutions at Porto-Portugal -, in order to highlight the amplitude of the correlation between objectives to be achieved and the importance of (dramatic) expression in (kindergarten) teachers. Thus, they evaluated and re-conceptualized the presence of the potential of dramatic activity as a means to recognize the articulation between personal and professional knowledge development, evoking action and creative and critical thinking, as responses to the individuals and group participants' needs.en-US
dc.descriptionEste artículo presenta el marco conceptual, el dispositivo metodológico y resultados de un estudio en ciencias de la educación, bajo una metodología de investigación-acción, con la finalidad de comprender cuál es la contribución del desarrollo de competencias dramáticas en el desarrollo profesional del educador infantil. Los autores y nueve educadoras infantiles colaboradoras - de tres instituciones localizadas en Porto-Portugal -, a través de la utilización de técnicas de observación, de conversación y de formación, evidenciaron la amplitud de las correlaciones entre los intereses y la importancia de la expresión (dramática) de los educadores. Así, se revalorizó y se re-conceptualizó la presencia y las potencialidades de la actividad dramática como medio y forma de (re)conocimiento de la articulación del desarrollo personal y profesional, evocando la acción, el pensamiento creativo y la reflexión crítica, como respuestas a las necesidades de cada persona y grupo participante.  es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherPontificia Universidad Católica de Valparaísoes-ES
dc.relationhttps://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/278/163
dc.rightsDerechos de autor 2015 Manuel Neiva, Amélia Lopes, Fátima Pereiraes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0es-ES
dc.sourcePerspectiva Educacional; Vol. 54 No. 2 (2015); 41-58en-US
dc.sourcePerspectiva Educacional; Vol. 54 Núm. 2 (2015); 41-58es-ES
dc.source0718-9729
dc.subjectdramaen-US
dc.subjectchildhood educationen-US
dc.subjectaction-researchen-US
dc.subjectprofessional developmenten-US
dc.subjectexpresión dramáticaes-ES
dc.subjecteducación infantiles-ES
dc.subjectinvestigación-acciónes-ES
dc.subjectdesarrollo profesionales-ES
dc.titleAn action-based study on the channels of dramatic activity in childhood education.en-US
dc.titleLechos de la actividad dramática para una investigación-acción en educación infantiles-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record