Show simple item record

Políticas públicas chilenas e inclusión social de personas sordas

dc.creatorDamm Muñoz, Ximena Patricia
dc.creatorSilva Avilés, Bárbara
dc.date2017-01-23
dc.date.accessioned2025-05-30T16:10:37Z
dc.date.available2025-05-30T16:10:37Z
dc.identifierhttps://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/467
dc.identifier10.4151/07189729-Vol.56-Iss.1-Art.467
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/253570
dc.descriptionAfter years of struggle and work, Deaf communities in many parts of the world have organized themselves to demand the recognition of their existence and their right to be considered as part of societies, respecting their language and the culture that makes them live in communities (Oviedo, 2003). The article looks in depth at the perception of different actors on Public Policies and social inclusion of the Deaf collective. The methodology is descriptive qualitative, based the semi-structured interview. Among the participants, there were 16 Deaf people, three Chilean sign language interpreters and three representatives of a government agency linked to disability. The results indicate that the legitimacy of public policies within the reality of the deaf population is still delayed predominantly by a speech the disposition to act and the questioning of how to make the law operational.en-US
dc.descriptionA través de años de lucha y trabajo las comunidades de Sordos de muchas partes del mundo, se han organizado exigiendo que se reconozca su existencia, su derecho a ser considerados en las sociedades y respetar su lengua y su cultura que los hace vivir en comunidades (Oviedo, 2003). El artículo indaga acerca de la percepción que tienen diferentes actores frente a las  Políticas Públicas y la inclusión social del colectivo de Sordos. La metodología es descriptiva de corte cualitativo, basado en entrevista semi-estructurada. Participaron 16 Personas Sordas, 3 intérpretes de Lengua de Señas Chilenas y 3 representantes de un organismo gubernamental vinculado a la discapacidad. Los resultados señalan que la legitimación de las Políticas Públicas en la realidad de la población Sorda, sigue enfocada predominantemente al discurso de voluntades y al cuestionamiento para hacer operativas las leyes.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherPontificia Universidad Católica de Valparaísoes-ES
dc.relationhttps://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/467/231
dc.rightsDerechos de autor 2017 Ximena Patricia Damm Muñoz, Bárbara Silva Aviléses-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0es-ES
dc.sourcePerspectiva Educacional; Vol. 56 No. 1 (2017); 183-201en-US
dc.sourcePerspectiva Educacional; Vol. 56 Núm. 1 (2017); 183-201es-ES
dc.source0718-9729
dc.subjectDerechoes-ES
dc.subjectParticipaciónes-ES
dc.subjectInclusiónes-ES
dc.subjectPolíticas Públicas en Chilees-ES
dc.subjectComunidad Sorda.es-ES
dc.subjectLawen-US
dc.subjectParticipationen-US
dc.subjectlnclusionen-US
dc.subjectPublic Policies in Chileen-US
dc.subjectDeaf Community.en-US
dc.titleChilean public policies and social inclusion of deaf peopleen-US
dc.titlePolíticas públicas chilenas e inclusión social de personas sordases-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typePeer reviewed articleen-US
dc.typeArtículo evaluado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record