• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad del Bío-Bío
  • Revista Reflexión e Investigación Educacional
  • View Item
  •   Home
  • Universidad del Bío-Bío
  • Revista Reflexión e Investigación Educacional
  • View Item

Promotion of awareness and emotional regulation in education teachers through a digital booklet as OER

Promoción de conciencia y regulación emocional en docentes de secundaria utilizando un cuadernillo digital tipo REA

Author
Contreras Hernández, Jocelyn Antonia

Guzmán Cedillo, Yunuen Ixchel

Full text
https://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/6232
10.22320/reined.v5i1.6232
Abstract
Generating programs that contribute to the mental health care of teachers pays off in the well-being of the community. Hence, this research seeks to determine efficiency of a digital self-report booklet to promote awareness and emotional regulation skills of teachers through a collective case study. For this, a booklet was designed, validated, and implemented with 4 secondary school teachers. The collection of information was carried out during 3 sessions under an in-depth interview format. The corpus comprised 160 pages of session transcripts, logs, and reports for first individual and then cross-case discourse analysis. The results show breadth of emotional vocabulary, awareness of the intensity and sensations in the body when experiencing an emotion and self-generating pleasant emotions, mainly due to the characteristics of the booklet and the accompaniment provided. In conclusion, the material promotes emotional awareness and regulation skills, the scope of the study is the evaluation of an open resource for emotional education and a follow-up protocol. For further studies, it is necessary to understand teacher well-being from a gender perspective and promote the construction of collective spaces for emotional education for teachers.
 
La presente investigación busca determinar la efectividad de un cuadernillo digital de autoinforme para promover las competencias de conciencia y regulación emocional de docentes a través de un estudio de caso colectivo en tres fases: diseño, validación e implementación. En relación con la metodología, corresponde a un estudio cualitativo, enmarcado en un paradigma fenomenológico y de carácter exploratoriodescriptivo. La muestra, es de tipo no probabilístico. La recopilación de información se realizó durante 3 sesiones con un formato de entrevista en profundidad, 12 en total. El corpus comprende 160 páginas de las transcripciones de las sesiones, bitácoras e informes para un análisis del discurso primero individual y luego por casos cruzados. Los resultados muestran ampliación del vocabulario emocional, conciencia de la intensidad y sensaciones en el cuerpo al experimentar una emoción y autogenerar emociones. Principalmente por las características del cuadernillo y el acompañamiento brindado. En conclusión, el recurso promueve las competencias de conciencia y regulación emocional. Los alcances del estudio son la evaluación de un recurso abierto de educación emocional y un protocolo de acompañamiento. Para estudios posteriores, es necesario comprender el bienestar docente desde una perspectiva de género y promover la construcción de espacios colectivos de educación emocional para docentes.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB