Show simple item record

PENSAMIENTO COMPUTACIONAL, EDUCACIÓN STEM Y LA EDUCACIÓN INFORMÁTICA: CUESTIONES PENDIENTES

dc.creatorCabezas, Manuela
dc.date2024-05-29
dc.date.accessioned2025-06-10T20:02:55Z
dc.date.available2025-06-10T20:02:55Z
dc.identifierhttps://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/6550
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/254190
dc.descriptionThis paper examines the rise of the phrase Computational Thinking (CT) in the field of education, from the perspective of the computational revolutions of the last 20 years and their impact on education. Paying special attention to said context, the paper challenges educational initiatives for basic CT as the solution for the educational problems of today and sets guidelines for the didactic approach for CT grounded on the theoretical foundations of the didactics of programming. The purpose of the paper is to contribute to the development of a didactic model for computational science from the discipline of Informatics Education. DOI: https//doi.org/10.48163/rseus.2021.9145-59en-US
dc.descriptionEl artículo examina el auge de la expresión Pensamiento Computacional (PC) en el campo educativo, desde la perspectiva de las transformaciones producidas por la computación en los últimos 20 años y su impacto en la educación. Prestando particular atención a dicho contexto, se cuestionan las iniciativas educativas para el PC como solución al problema educativo para la educación de hoy y se establecen lineamientos para el abordaje didáctico del PC desde los aportes de la didáctica de la programación. El objetivo es problematizar el enfoque didáctico del PC desde la perspectiva de la Educación Informática como base para el modelo didáctico de las ciencias computacionales. DOI: https//doi.org/10.48163/rseus.2021.9145-59es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Educación y Humanidades, Universidad del Bío-Bíoes-ES
dc.relationhttps://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/6550/4885
dc.sourceRevista Reflexión e Investigación Educacional; 2024: Número especial; 45-58es-ES
dc.source2452-4638
dc.subjectInformatics educationen-US
dc.subjectComputational thinkingen-US
dc.subjectSTEMen-US
dc.subjectDidacticsen-US
dc.subjectEducación informáticaes-ES
dc.subjectPensamiento computacionales-ES
dc.subjectSTEMes-ES
dc.subjectDidácticaes-ES
dc.titleCOMPUTATIONAL THINKING, STEM EDUCATION AND INFORMATICS EDUCATION: PENDING ISSUESen-US
dc.titlePENSAMIENTO COMPUTACIONAL, EDUCACIÓN STEM Y LA EDUCACIÓN INFORMÁTICA: CUESTIONES PENDIENTESes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record