NEW SCENARIOS: THEATER AND EDUCATION PRACTICES IN SCHOOLS IN THE REGION OF ÑUBLE
NUEVOS ESCENARIOS: PRÁCTICAS DE TEATRO Y EDUCACIÓN EN ESTABLECIMIENTOS EN LA REGIÓN DE ÑUBLE
Author
Faúndez Carreño, Tania
Basauri Pilowsky, Gabriela
Vega Ortiz, Claudia
Ortega Gutiérrez, Sergio
Soto Medina, Christopher
Pinto Salas, Carolina
Abstract
In Chilean school contexts, the systematization of the link between Theater and Education has increased from 2010 onwards. Furthermore, since the approval of the study programs of electives for General Training and Differentiated Scientific Humanist Plan, in 3rd and 4th high school year, Theater major. Ñuble region (created in 2018), previously belonging to Biobío region, is in the process of structuring dimensions of this relation. This research looks for accounting of this nexus, based on the following questions: How many schools in Ñuble region apply theatrical methodologies for teaching-learning? And who person in charge applys these tools in the classroom? For this purpose, it applied a survey and interview to people who work as Theater teachers. Some results indicate that 77.5% of the educational establishments that provide theater training are municipal, while 20% are private subsidized and 2.5% are private paid. Of these, only 12.5% of the teachers who provide theater training have formal training, while 45% only have informal education (workshops, courses, lectures, etc.). Thus, the results of this research contribute to providing statistical and empirical evidence for greater integration of theater and its epistemology in Chilean schools. La sistematización del vínculo entre teatro y educación, en contextos escolares chilenos, se ha incrementado desde el 2010 en adelante. Más aún, a partir de la aprobación de los programas de estudios de electivos para Formación General y Plan Diferenciado Humanista Científico, en 3ro y 4to medio, mención Teatro. La región de Ñuble (creada en el 2018), antes perteneciente a la región de Biobío, está en proceso de estructurar dimensiones de esta relación. La presente investigación busca dar cuenta del nexo entre teatro y educación, a partir de las siguientes preguntas ¿Cuántos establecimientos educacionales de la región de Ñuble aplican metodologías teatrales para la enseñanza-aprendizaje? Y ¿quiénes son los/as encargados/as de aplicar estas herramientas en el aula? Para ello se aplicó una encuesta y entrevista a personas que se desarrollan como docentes de Teatro. Algunos resultados indican que el 77,5% de los establecimientos educacionales que imparten formación teatral son Municipales, mientras que un 20% son particulares subvencionados y un 2,5% son particulares pagados. De estos, los/as docentes que imparten la formación teatral, solo un 12,5% cuenta con una capacitación formal, mientras que el 45% solo posee educación informal (talleres, cursos, charlas, etc.). De este modo, este estudio resulta relevante proporcionar evidencias estadísticas y empíricas para una mayor integración del teatro y su epistemología en las escuelas de Chile.