EMOTIONAL COMPETENCIES TO ADDRESS CONFLICTS IN THE PRE-SCHOOL ENVIRONMENT IN THE AYSÉN REGION
COMPETENCIAS EMOCIONALES PARA ABORDAR CONFLICTOS EN EL ENTORNO PRE ESCOLAR DE LA REGIÓN DE AYSÉN
Author
Cubillos Romo, Julia
Cea Merino, Pastor
Abstract
The results of a study that sought to understand, from the perspective of early childhood educators, the meaning of experiences described as conflictive in their professional practice, as well as the emotional competencies deployed to deal with them, are presented. This is a qualitative study, with a sample of ten key informants, to whom an in-depth interview was applied, whose common characteristic is that they were kindergarten educators from the Aysén Region. It is concluded that, in the exercise of the profession, educators constantly face multiple conflicts, which have been typified in three dimensions i) conflictive situations in relation to children; ii) conflictive situations in relation to families; iii) conflictive situations in relation to working conditions. In addition, they criticize the initial training process, since, despite the immanence of these conflicts, future educators are not prepared to deal with them. Se exponen resultados de un estudio que buscó comprender desde la perspectiva de las educadoras de párvulos, el significado que tiene la vivencia de experiencias descritas como conflictivas en su ejercicio profesional, así como las competencias emocionales desplegadas para abordarlas. Se trata de un estudio cualitativo, con una muestra de diez informantes claves, a las que se les aplicó una entrevista en profundidad, cuya característica común es que fueran educadoras de párvulos de la Región de Aysén. Se concluye que, en el ejercicio de la profesión, las educadoras enfrentan constantemente múltiples conflictos, los que se han tipificado en tres dimensiones i) situaciones conflictivas en relación a niño/as; ii) situaciones conflictivas en relación a las familias; iii) situaciones conflictivas en relación a las condiciones laborales. Además, formulan críticas al proceso de formación inicial, ya que, pese a la inmanencia de estos conflictos, no se prepara a las futuras educadoras, para abordarlos.