BEYOND ACADEMIC DEFICIT: FROM TRADITIONAL DIDACTICS TO THE POTENTIALITY OF THE SUBJECT IN THE CHILEAN SCHOOL SYSTEM
MÁS ALLÁ DEL DÉFICIT ACADÉMICO: DE LA DIDÁCTICA TRADICIONAL A LA POTENCIALIDAD DEL SUJETO EN EL SISTEMA ESCOLAR CHILENO
Author
Robles Parada, Juan Daniel
Rivera Vicencio, Cristóbal Mauricio
Abstract
This article aims to critically examine the notion of academic deficit from a didactic-epistemological perspective. The urgency of this reflection lies, on one hand, in the limited questioning of the didactic assumptions underlying the idea of deficiency, and on the other, in the predominance of methodological innovations that seek to remediate knowledge gaps without challenging the normative logic that sustains them. The central question guiding this work is: ¿What didactic approach is best suited to challenge the concept of educational deficit and reorient teaching and learning processes? In response, the article proposes a subject-centered didactic perspective, one that recognizes students' inner world as a legitimate source for knowledge construction. This approach seeks to reconfigure the educational experience by valuing students’ subjectivities, life histories, and sociocultural contexts, thereby fostering pedagogical practices that transcend the logic of standardization and performance. Este artículo tiene como objetivo examinar críticamente la noción de déficit académico desde una perspectiva didáctico-epistemológica. La urgencia de esta reflexión radica, por un lado, en el escaso cuestionamiento de los supuestos didácticos que sustentan la idea de carencia, y por otro, en la hegemonía de metodologías innovadoras que buscan subsanar brechas sin problematizar la lógica normativa que las produce. La pregunta central que orienta este trabajo es: ¿Qué enfoque didáctico resulta más pertinente para tensionar la noción de déficit educativo y reorientar los procesos de enseñanza-aprendizaje? Como respuesta, se propone una didáctica centrada en el sujeto, que reconozca el mundo interno del estudiante como una fuente legítima para la construcción de saberes. Este enfoque busca reconfigurar la experiencia educativa, valorando las trayectorias, subjetividades y contextos socioculturales de los estudiantes, con el fin de promover prácticas pedagógicas que trasciendan la lógica de la estandarización y el rendimiento.