• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Finis Terrae
  • Revista Realidad Educativa
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Finis Terrae
  • Revista Realidad Educativa
  • View Item

Beyond the Grades: Mental Health and Suicide in Universities

Más allá de las notas: Salud mental y suicidio en el ámbito universitario

Author
Rosero, Sandra

Full text
https://revistas.uft.cl/index.php/rre/article/view/474
10.38123/rre.v5i1.474
Abstract
This study analyzes academic pressure among university students in Bogotá and its impact on suicidal ideation and emotional well-being. The study is justified by the growing concern for mental health in the academic environment. The objectives include exploring the perception of academic pressure and its impact on mental health. The methodology was based on a qualitative approach and the phenomenological method, using semi-structured interviews with 30 students, focus groups, and a table of factors classified according to types A and B. The results show that 55% of the respondents experience a significant negative impact on their mental health due to academic pressure, and 40% have had suicidal ideation. The conclusions highlight the urgent need for educational strategies to address academic pressure and promote psychological well-being.
 
Este trabajo analiza el fenómeno de la presión académica en estudiantes universitarios de Bogotá y su impacto en la ideación suicida y el bienestar emocional. La justificación del estudio radica en la creciente preocupación por la salud mental en el ámbito académico. Los objetivos consideran explorar la percepción de la presión académica y su efecto en la salud mental. La metodología se basó en un enfoque cualitativo y el método fenomenológico, utilizando entrevistas semiestructuradas con 30 estudiantes, grupos focales y un cuadro de factores clasificados según las tipologías A y B. Los resultados revelan que el 55% de los encuestados experimenta un impacto negativo significativo en su salud mental a consecuencia de la presión académica, y el 40% ha tenido ideación suicida. Las conclusiones destacan la necesidad urgente de implementar estrategias educativas para abordar la presión académica y promover el bienestar psicológico.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB