The role of the Floating Teacher on Managing Teacher Absenteeism in Educational Contexts
El rol del/la profesor/a volante en la gestión del ausentismo docente en contextos educativos
Author
Hormazábal Soto, Auristela del Carmen
Rodríguez Pacheco, Maricel
Suárez Cinto , Mario
Full text
https://sabereseducativos.uchile.cl/index.php/RSED/article/view/8002810.5354/2452-5014.2025.80028
Abstract
The increasing teacher shortage is a global concern impacting educational quality. In Chile, the Ministry of Education (Mineduc) projects a shortfall of over 25,000 teachers by 2025, exacerbated by teacher absenteeism, which refers to temporary or prolonged teacher absences due to medical leave, administrative permits, or unplanned absences. This study examines the role of the floating teacher as an emerging solution to ensure pedagogical continuity in diverse educational contexts. Using a qualitative approach, semi-structured interviews were conducted with 10 participants, including administrators, floating teachers, and community members. Document analysis complemented the data collection, and triangulation was employed to validate the findings. Results highlighted successful practices such as proactive planning and adaptability while identifying challenges like administrative overload and lack of formal recognition. These findings support proposals to legitimize and enhance the floating teacher's role, addressing its limitations and strengthening pedagogical continuity in educational systems. La creciente escasez de docentes es un fenómeno alarmante que afecta la calidad educativa a nivel global. En Chile, el Mineduc proyecta un déficit de más de 25 mil profesores/as para 2025, intensificado por el ausentismo docente entendido como las ausencias temporales o prolongadas de los/as docentes, ya sea por licencias médicas, permisos administrativos o inasistencias no planificadas. En este artículo se presenta un estudio que analiza el rol del/la profesor/a volante como una solución emergente para garantizar la continuidad pedagógica en contextos educativos diversos. Adoptando un enfoque cualitativo, se emplearon entrevistas semiestructuradas y análisis documental, y se integraron datos mediante la triangulación para asegurar la validez de los hallazgos. Los resultados revelaron prácticas exitosas, como la planificación anticipada y la adaptabilidad, y desafíos, como la sobrecarga administrativa y la falta de reconocimiento formal del rol. Estos hallazgos sustentan propuestas para legitimar esta figura y enfrentar sus limitaciones, contribuyendo al fortalecimiento del sistema educativo.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Understanding (meaning assignment to) assessment in teachers, teacher-trainers and teacher-trainees at UMCE
Riveros Zuñiga, Daniel; Vergara Rodríguez, Mauricio. Contextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales; No 42 (2019) -
Making Teacher knowledge explicit: the impact of this reflective process upon cooperating teachers and their student-teachers
Gervais, Colette; Pontificia Universidad Católica de Chile; Correa, Entique. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 35, No 2 (2004): Formación inicial de profesores para una nueva cultura; 192-215 -
LA EXPLICITACIÓN DE SABERES: IMPACTO DE ESTE PROCESO REFLEXIVO EN LOS PROFESORES COLABORADORES Y SUS ESTUDIANTES EN PRÁCTICA
GERVAIS, COLETTE; CORREA MOLINA, ENRIQUE. Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana (PEL); Vol. 35 Núm. 2 (2004): Formación inicial de profesores para una nueva...; 173-191