• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho
  • View Item

Literature review and legal research

La revisión de literatura y las investigaciones en derecho;
Revisão de literatura e investigação jurídica

Author
Masbernat , Patricio

Andrés-Aucejo , Eva

Ramos-Fuentes , Gloria

Full text
https://pedagogiaderecho.uchile.cl/index.php/RPUD/article/view/77833
10.5354/0719-5885.2025.77833
Abstract
This paper aims to explore the possibilities of using literature review or evidence synthesis techniques —commonly used in the health sciences and other basic and applied sciences— in legal research. To that end, the article briefly discusses the concept, classification, and conditions of literature reviews, along with their current uses (an extremely broad and complex subject). It then examines works on legal research methods that refer to literature reviews and presents a set of studies that apply these techniques to the legal field. Finally, the authors synthesize the above to try to answer the following questions: What are the techniques for literature review? Can these techniques be used in legal research? Should they be used? As shown by the extensive background reviewed, there are very few opinions on this matter in the literature. Therefore, the answer reached, although well-founded, does not exhaust this broad and complex issue.
 
Este trabajo tiene por objeto indagar en las posibilidades de usar las técnicas de revisión de literatura o de síntesis de evidencia —muy usuales en ciencias de la salud, y en otras ciencias básicas y aplicadas— en las investigaciones jurídicas. Para ello, este artículo expone brevemente acerca del concepto, clasificación y condiciones de las revisiones de literatura, junto con sus actuales usos. Luego indaga en los trabajos sobre métodos de investigación jurídica que hacen referencia a la revisión de literatura, y expone un conjunto de investigaciones en que se aplican estas técnicas al campo jurídico. Finalmente, los autores sintetizan todo lo anterior para intentar responder las siguientes preguntas: ¿cuáles son las técnicas de revisión de literatura? ¿Se pueden usar dichas técnicas en las investigaciones jurídicas? ¿Se deben usar? Como se observa a partir de los antecedentes recopilados, que son muchos, existen muy pocas opiniones al respecto. Por lo mismo, la respuesta a la que se llega, aunque fundada, no agota este amplio y complejo problema.
 
O objetivo deste artigo é investigar as possibilidades de utilização de técnicas de revisão de literatura ou de síntese de evidência —muito comuns nas ciências da saúde e noutras ciências básicas e aplicadas— na investigação jurídica. Para tal, este artigo discute brevemente o conceito, a classificação e as condições das revisões de literatura, e as suas utilizações atuais (questão extremamente ampla e complexa). De seguida, investiga os trabalhos sobre métodos de investigação jurídica que se referem à revisão de literatura e apresenta um conjunto de investigações em que estas técnicas são aplicadas ao âmbito jurídico. Finalmente, os autores sintetizam tudo o que foi exposto anteriormente para tentar responder às seguintes perguntas: quais são as técnicas de revisão de literatura? Essas técnicas podem ser utilizadas em pesquisas jurídicas? Devem ser utilizadas? Como se observa a partir dos antecedentes reunidos, que são numerosos, existem pouquíssimas opiniões a esse respeito na literatura. Por isso, a resposta a que se chega, embora fundamentada, não esgota esse problema amplo e complexo.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Comparative legal education and legal culture 

    Pérez Perdomo, Rogelio. Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho; Vol. 6 Núm. 2 (2019); 21-36
  • Comparative legal education and legal culture: trasplants and resistance 

    Pérez Perdomo, Rogelio. Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho; Vol. 6 No. 2 (2019); 21-36
  • Legal Education: The experience of the Legal Protection Group a venezuelan refugee and migrant population in Colombia: 2018-2021 

    Arévalo-Robles, Gabriel Andrés; Barreto Bernal , Laura Margarita. Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho; Vol. 9 No. 1 (2022); 93 a 112
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB