• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Perspectivas Educacional: Formación de Profesores
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Perspectivas Educacional: Formación de Profesores
  • View Item

Herramientas para la mejora de las organizaciones educativas y su relación con el entorno.

Tools to improve educational organizations and the relation with their surroundings.

Author
José Luis Muñoz Moreno; Universidad de Valencia

David Rodríguez-Gómez; Universidad Autónoma de Barcelona

Aleix Barrera-Corominas; Universidad Autónoma de Barcelona

Full text
http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/148
Abstract
Mejorar la vinculación de las organizaciones educativas con el entorno supone un aspecto sumamente importante para el desarrollo socioeducativo de las comunidades en las que éstas se insertan. De hecho, impulsar y potenciar la relación entre las organizaciones educativas y el entorno es, en cierto modo, un ejercicio de responsabilidad que debe concretarse a través de actuaciones y herramientas favorecedoras del desarrollo de organizaciones capaces de aprender y promover la participación activa del entorno para conseguir sus metas.Esta aportación aborda propuestas como el trabajo en red, los planes educativos de entorno, la colaboración entre escuelas, municipio y familias, la planificación estratégica y las cartas de servicios, que posibilitan una mejor relación entre las organizaciones educativas y el entorno. A pesar de las particularidades que cada una de ellas puede presentar, toma relevancia el que todas compartan planteamientos de integración, contextualización, transferibilidad, transversalidad, formación cívica, participación, equidad y redistribución de recursos.
 
Improving the link between educational organisations and its environment is an extremely important factor for the social and educational development of communities in which they are located. Actually, promote and strengthen the relationship between educational organizations and its context is an exercise of responsibility that must be realized through actions and strategies for assisting the development of learning organizations and promote an active participation of the context to achieve their goals. This paper presents some proposals, such as networking, environment educational plans, collaboration among schools, municipality and families, strategic planning and service letters, for improving the relationship between educational organisations and its environment. Despite the specific characteristics of each strategy, it is important to point out that all of them are related to integration, contextualisation, transferability, transversality, citizenship, participation, equity and resource leveling approaches.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB