THE CASE OF AN ELECTRONIC TEACHING PORTFOLIO: FORMATION, REFLECTIVE ACTIVITY AND SOCIAL IMPACT
El caso de un portafolio electrónico docente: Formación, actividad reflexiva y formación social.
Author
Marco Antonio Rigo; Universidad Autónoma de México
Abstract
The present article is an approach to a very interesting theme into the context of the teacherscontemporary formation: the design, development, evaluation and tracing of an electronicteaching portfolio. The text aims to share the experience lived by the author during the realizationof this complex task. It begins by analyzing some of the prominent concepts about academicportfolios. It later describes the principal characteristics of the teaching portfolio made by theauthor, which manifests an evident reflective and formative orientation. Afterwards it exposesthe methodological strategy assumed (an applied, evaluative case study). Subsequently, itpresents the outstanding results derived of a questionnaire applied on line to the visitors ofthe Web site and concludes emphasizing the need to evaluate this kind of tecnopedagogicalinstruments in a sistematic and rigorous way. El presente artículo aborda un tema de gran interés en el contexto de la formación profesoralcontemporánea: el diseño, desarrollo, evaluación y seguimiento de un portafolio electrónicodocente. El texto tiene como objetivo compartir la experiencia vivida por el autor durante larealización de esta compleja tarea. Inicia analizando algunos de los referentes conceptualesmás destacados en torno a los portafolios académicos. Describe después las señas de identidadprincipales del portafolio docente conformado por el autor, que manifiesta una orientaciónexpresamente reflexiva y formativa. Más adelante expone la estrategia metodológica asumida,que ha supuesto la realización de un estudio de caso aplicado, exploratorio y evaluativo.Presenta enseguida los resultados sobresalientes obtenidos a través de la aplicación de uncuestionario en línea entre los visitantes al sitio Web del portafolio, para concluir enfatizandola necesidad de someter este tipo de instrumentos tecnopedagógicos a una validaciónsistemática y rigurosa.