DESIGN AND VALIDATION OF A PROPOSAL FOR AUTHENTIC ASSESSMENT OF COMPETENCIES IN A TRAINING PROGRAM FOR TEACHERS OF PRIMARY EDUCATION IN MEXICO
DISEÑO Y VALIDACIÓN DE UNA PROPUESTA DE EVALUACIÓN AUTÉNTICA DE COMPETENCIAS EN UN PROGRAMA DE FORMACIÓN DE DOCENTES DE EDUCACIÓN BÁSICA EN MÉXICO
Author
Frida Díaz Barriga; Facultad de Psicología, Universidad Nacional Autónoma de México, UNAM.
Ramsés Barroso Bravo; Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional Autónoma de México
Abstract
This article presents the experience of techno-pedagogical and instructional design that includes authentic assessment of teacher competencies in a Child Development Psychology course that is part of teacher education curriculum in Mexico. The competency approach adopted in this model is grounded in socio-constructivism and situated cognition and is learner-centered. Teaching competencies are assessed by an electronic portfolio with evidence of the work developed over a semester by trainee teachers. From the perspective of the teachers, the results are very favorable towards this proposal of teaching and authentic assessment of competencies during the process of teacher education at preservice level. Este artículo expone la experiencia de diseño instruccional y tecnopedagógico por competencias y de evaluación auténtica del curso Psicología del Desarrollo Infantil que forma parte de la Línea Psicológica del currículo de las Escuelas Normales mexicanas. El enfoque de competencias adoptado en este modelo se ubica en la corriente socioconstructivista y en la cognición y enseñanza situada, centradaen el aprendizaje. Se explica la propuesta de evaluación de competencias mediante la construcción de un portafolio electrónico de evidencias, elaborado a lo largo de un semestre por los estudiantes normalistas. Desde la perspectiva de los docentes, los resultados son muy favorables a esta propuesta de enseñanza y evaluación auténtica de competencias de los docentes en formación.