Argumentative skills in the production of school essays. An educational experience with mexican high school students
Habilidades Argumentativas en la Producción del Ensayo Escolar. Una Experiencia Educativa con Estudiantes Mexicanos de Bachillerato
Author
María Alejandra Gasca Fernández; UNAM
Frida Díaz Barriga Arceo; UNAM
Abstract
This paper presents an educational design study where an instructional model is proposed to encourage argumentative skills in Mexican high school students through the development of a school essay. The model integrates the following theoretical aspects of the argument: Classical Rhetoric, The New Rhetoric of Chaim Perelman and Olbrechts-Tyteca; Analytical Theory of Stephen E. Toulmin and the Pragma-dialectic of Frans van Eemeren and Rob Grootendorst, together allow for the integration of the external structure of the trial, the view, arguments, counterarguments and rebuttals. The results corroborate the relevance of the instructional model in the classroom for improving the argumentative practice of students in relation to the process of writing a school essay. It is concluded that the development of this kind of text involves a complex constructive, reflective and dialogic process, which raises the need for guided instruction that integrates all aspects considered. Este artículo presenta un estudio de diseño educativo donde se propone un modelo instruccional para fomentar las habilidades argumentativas en estudiantes de bachillerato, a través de la elaboración de un ensayo escolar. El modelo integra las siguientes vertientes teóricas de la argumentación: la Retórica Clásica, la Nueva Retórica de Chaïm Perelman y Olbrechts-Tyteca; la Teoría Analítica de Stephen E. Toulmin y la Pragma-dialéctica de Frans van Eemeren y Rob Grootendorst, debido a que en conjunto permiten integrar la estructura externa del ensayo, el punto de vista, los argumentos, contraargumentos y refutaciones. Como resultado de la validación del modelo educativo en el aula se corrobora su pertinencia para la mejora de la práctica argumentativa. Se concluye que la elaboración de un ensayo escolar implica para el estudiante un complejo proceso constructivo, reflexivo y dialógico, que plantea la necesidad de una instrucción guiada y un modelaje que integre las vertientes consideradas.