Re-aprendiendo a diseñar: Experimentos pedagógicos con STS en talleres de diseño: Introducción
Re-learning Design: Pedagogical Experiments with STS in Design Studio Courses: Introduction
Author
Farías, Ignacio
Sánchez Criado, Tomás
Abstract
In the last decades, design disciplines have been encountering the social sciences and humanities in inventive modes. These new collaborations entail partial redefinitions of the disciplines involved therein. On the one hand, contemporary strands of social and cultural theory – especially in the field of science and technology studies (STS), but also in anthropology – have made design much more than a mere research object. On the other hand, design disciplines have incorporated not only social research methods and ethnography, but also the type of conceptual work characteristic of social and cultural theory. This has led to a series of redefinitions of current design practices beyond the ‘problem-solving’ of user-centered design, design thinking or co-design approaches. In contrast to these current trends, some designers are increasingly describing their tasks as forms of ‘problem-making’. En las últimas décadas, las disciplinas del diseño han comenzado a relacionarse de maneras inventivas con las ciencias sociales y las humanidades. Estas nuevas colaboraciones están implicando redefiniciones parciales de ambas disciplinas. Por una parte, los desarrollos contemporáneos de la teoría social y cultural, especialmente en el ámbito de los STS (estudios de ciencia y tecnología) y de la antropología, han convertido al diseño en mucho más que un mero objeto de estudio. Por otra parte, las disciplinas del diseño han ido incorporando no sólo los métodos etnográficos y de investigación social, sino también el trabajo conceptual característico de estos enfoques socioculturales. Lo anterior ha conducido a toda una serie de redefiniciones de las prácticas actuales del diseño, más allá del problem-solving característico del diseño orientado al usuario, del design thinking o de diferentes enfoques del co-diseño. En oposición a tales tendencias, cada vez más diseñadores están describiendo su labor como formas de “problematización”.