• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Diseña
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Diseña
  • View Item

Re-aprendiendo a diseñar: Experimentos pedagógicos con STS en talleres de diseño: Introducción

Re-learning Design: Pedagogical Experiments with STS in Design Studio Courses: Introduction

Author
Farías, Ignacio

Sánchez Criado, Tomás

Full text
http://revistadisena.uc.cl/index.php/Disena/article/view/13
10.7764/disena.12.14-29
Abstract
In the last decades, design disciplines have been encountering the social sciences and humanities in inventive modes. These new collaborations entail partial redefinitions of the disciplines involved therein. On the one hand, contemporary strands of social and cultural theory – especially in the field of science and technology studies (STS), but also in anthropology – have made design much more than a mere research object. On the other hand, design disciplines have incorporated not only social research methods and ethnography, but also the type of conceptual work characteristic of social and cultural theory. This has led to a series of redefinitions of current design practices beyond the ‘problem-solving’ of user-centered design, design thinking or co-design approaches. In contrast to these current trends, some designers are increasingly describing their tasks as forms of ‘problem-making’.
 
En las últimas décadas, las disciplinas del diseño han comenzado a relacionarse de maneras inventivas con las ciencias sociales y las humanidades. Estas nuevas colaboraciones están implicando redefiniciones parciales de ambas disciplinas. Por una parte, los desarrollos contemporáneos de la teoría social y cultural, especialmente en el ámbito de los STS (estudios de ciencia y tecnología) y de la antropología, han convertido al diseño en mucho más que un mero objeto de estudio. Por otra parte, las disciplinas del diseño han ido incorporando no sólo los métodos etnográficos y de investigación social, sino también el trabajo conceptual característico de estos enfoques socioculturales. Lo anterior ha conducido a toda una serie de redefiniciones de las prácticas actuales del diseño, más allá del problem-solving característico del diseño orientado al usuario, del design thinking o de diferentes enfoques del co-diseño. En oposición a tales tendencias, cada vez más diseñadores están describiendo su labor como formas de “problematización”.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB