Show simple item record

Re-learning Design: Pedagogical Experiments with STS in Design Studio Courses: Introduction

dc.creatorFarías, Ignacio
dc.creatorSánchez Criado, Tomás
dc.date2018-01-31
dc.identifierhttp://revistadisena.uc.cl/index.php/Disena/article/view/13
dc.identifier10.7764/disena.12.14-29
dc.descriptionIn the last decades, design disciplines have been encountering the social sciences and humanities in inventive modes. These new collaborations entail partial redefinitions of the disciplines involved therein. On the one hand, contemporary strands of social and cultural theory – especially in the field of science and technology studies (STS), but also in anthropology – have made design much more than a mere research object. On the other hand, design disciplines have incorporated not only social research methods and ethnography, but also the type of conceptual work characteristic of social and cultural theory. This has led to a series of redefinitions of current design practices beyond the ‘problem-solving’ of user-centered design, design thinking or co-design approaches. In contrast to these current trends, some designers are increasingly describing their tasks as forms of ‘problem-making’.en-US
dc.descriptionEn las últimas décadas, las disciplinas del diseño han comenzado a relacionarse de maneras inventivas con las ciencias sociales y las humanidades. Estas nuevas colaboraciones están implicando redefiniciones parciales de ambas disciplinas. Por una parte, los desarrollos contemporáneos de la teoría social y cultural, especialmente en el ámbito de los STS (estudios de ciencia y tecnología) y de la antropología, han convertido al diseño en mucho más que un mero objeto de estudio. Por otra parte, las disciplinas del diseño han ido incorporando no sólo los métodos etnográficos y de investigación social, sino también el trabajo conceptual característico de estos enfoques socioculturales. Lo anterior ha conducido a toda una serie de redefiniciones de las prácticas actuales del diseño, más allá del problem-solving característico del diseño orientado al usuario, del design thinking o de diferentes enfoques del co-diseño. En oposición a tales tendencias, cada vez más diseñadores están describiendo su labor como formas de “problematización”.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/xml
dc.languageeng
dc.publisherEscuela de Diseño Pontificia Universidad Católica de Chileen-US
dc.relationhttp://revistadisena.uc.cl/index.php/Disena/article/view/13/17
dc.relationhttp://revistadisena.uc.cl/index.php/Disena/article/view/13/19
dc.sourceDiseña; Núm. 12 (2018): Re-aprendiendo a diseñar: Experimentos pedagógicos con STS en talleres de diseño; 14-29es-ES
dc.sourceDiseña; No. 12 (2018): Re-learning Design: Pedagogical Experiments with STS in Design Studio Courses; 14-29en-US
dc.source2452-4298
dc.source0718-8447
dc.source10.7764/disena.12
dc.subjectSTSen-US
dc.subjectPedagogyen-US
dc.subjectDesign Studio Coursesen-US
dc.subjectSTSes-ES
dc.subjectPedagogíaes-ES
dc.subjectCursos de taller de diseñoes-ES
dc.titleRe-aprendiendo a diseñar: Experimentos pedagógicos con STS en talleres de diseño: Introducciónes-ES
dc.titleRe-learning Design: Pedagogical Experiments with STS in Design Studio Courses: Introductionen-US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeOriginal Research introductionen-US
dc.typeInvestigación original introducciónes-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record