Psychopedagogical proposal for families with Williams syndrome’s children
Propuesta psicopedagógica para familias con niños/as con Síndrome de Williams
Author
Estrada Bisbe, Claro Wenseslao
Abstract
In recent decades, psychopedagogy has centred his scope on family, social and work issues in the school. This approach to family creates the need to treat new diseases known as rare conditions, due to its low incidence. Williams syndrome is a genetic disorder of neural development, and has been scarcely explored in terms of research. In addition, there is a lack of specialized information, lack of networking and resources to deal with it. According to some reports, there are obstacles to access to specialists diagnostic, and treatments such as early stimulation, physical therapy or psychological support. The overall objective of this study is to make a psychopedagogical proposal based on the Feuerstein’s theory of Mediated Learning Experience (MLE) for health and education professionals to be able to work with families of children with Williams Syndrome at an early stage of treatment. En las últimas décadas, la psicopedagogía ha salido del ámbito de la escuela, interviniendo también en el familiar, social y laboral. Este acercamiento a la familia, hace que emerja la necesidad de tratar nuevas enfermedades conocidas como raras debido a su baja incidencia. El Síndrome de Williams, es un trastorno genético del desarrollo neurológico poco estudiado a nivel psicopedagógico. Existe, además, una falta de información especializada, carencia de trabajo en red y escasez de recursos para afrontarla. Según algunos informes existen obstáculos para el acceso a especialistas, y a tratamientos como la estimulación precoz, la fisioterapia o el apoyo psicológico. El objetivo general de este trabajo es, hacer una propuesta psicopedagógica con apoyo de la teoría de la Experiencia de Aprendizaje Mediado (EAM) de Feuerstein para que profesionales de la salud y la educación, puedan trabajar con las familias de niños/as con Síndrome de Williams en la atención temprana.