Design-Based Learning (DBL) for training of primary educators in rural areas
Aprendizaje basado en diseño (ABED) para la formación de educadores de primaria en la ruralidad
Author
Palma Luengo, Maritza
Hernández Martrou, Gabriel
Abstract
The study aims to reveal the perception of the students of Primary Education Teaching, regarding their pedagogical experience about the educational approach Learning Based on Designing (LBD). The study comprises a sample of 54 students of the subject Didactics of Natural Sciences, from the second year of Pedagogy of Primary Education of a state university of Chile. The experience was evaluated through the analysis of dissertation made by the students, and through a focus group composed by the same participating students. The result suggests that the experience was perceived as a valuable contribution to their training and professional practice, supporting its contribution to promote the theoretical bases of the model as well. In this way, it can be concluded that the experience is advantageous, especially to support a further work with multigrade teachers of rural schools, considering that this study forms part of a bigger project (Fondef IDEA), whose main goal is to validate a contextualized didactic model in accordance with the needs, characteristics and challenges of Chilean rural schools. El objetivo de estudio es develar la percepción del alumnado del Profesorado de Educación Primaria, respecto a su experiencia pedagógica en el enfoque educativo Aprendizaje Basado en Diseñar (ABED). El estudio se hace sobre un universo de 54 estudiantes en la asignatura de Didáctica de las Ciencias Naturales, de segundo año de la carrera de Pedagogía General Básica de una universidad estatal de Chile. La experiencia es evaluada mediante el análisis de la exposición oral por parte del alumnado, además de un grupo focal compuesto por los mismos participantes. Los resultados sugieren que la experiencia fue percibida como un aporte valioso para su formación y ejercicio profesional, corroborando además que ésta contribuyó a promover las bases teóricas del modelo. De este modo, se concluye que la experiencia es promisoria, en especial para apoyar el trabajo posterior con los profesores multigrado en la ruralidad, entendiendo que el estudio se enmarca en un proyecto FONDEF IDEA, cuyo objetivo es validar un modelo didáctico contextualizado acorde a las necesidades, características y desafíos de la escuela rural chilena.