• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item

Calidad en la Educación

Differences in learning outcomes between technical-professional education and scientific-humanistic education in Chile.

Diferencias en resultados académicos entre educación técnico-profesional y humanista-cientifica en Chile.

Author
Farías, Mauricio

Carrasco, Rafael

Full text
https://calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/118
10.31619/caledu.n36.118
Abstract
This study analyzes differences in academic achievement among students enrolled in vocational education compared to students in academic education at the secondary level in Chile. Using OLS, propensity score matching and sensitivity analysis we examine test score differences between 10th and 12th grades in math and language. The study provides evidence that vocational education students perform, on average, 0.28 standard deviations below similar students in academic education. There is additional evidence of differentiated effects depending on the initial achievement levels. These effects range from 0.08 to 0.49 standard deviations for lower and higher achievers respectively. Finally, the sensitivity analysis suggests that most of these differences are important enough to be significant even in the presence of potentially strong omitted variables.
 
Este estudio compara las diferencias en el rendimiento académico entre estudiantes de enseñanza media técnico-profesional y humanista-científica en Chile, usando propensity score matching y análisis de sensibilidad. Las estimaciones indican que los estudiantes de educación técnico-profesional obtienen en promedio 0,28 desviaciones estándar por debajo de estudiantes similares en educación humanista-científica. Adicionalmente, la evidencia muestra efectos diferenciados según nivel de logro inicial. Estos efectos alcanzan hasta 0,59 desviaciones estándar para alumnos con mayores habilidades académicas. Estos estudiantes podrían limitar seriamente sus oportunidades de acceso a educación superior al preferir educación técnico-profesional. El análisis de sensibilidad sugiere que la mayoría de estas diferencias son suficientemente grandes como para ser significativas incluso ante la posible presencia de variables importantes omitidas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB