• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item

Academic resilience, new perspectives of interpreting learning in contexts of social vulnerability

Resiliencia académica, nuevas perspectivas de interpretación del aprendizaje en contextos de vulnerabilidad social

Author
Gómez, Gabriela

Rivas, Marlene

Full text
https://calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/35
10.31619/caledu.n47.35
Abstract
Latin American countries share the persistent difference in student academic results according to social class. This essay refers to the relationship between the concept of resilience and learning in contexts of social vulnerability. It is argued that this concept helps to understand and analyze this phenomenon in depth, to contribute to identifying better learning opportunities for all. A key objective for developing education systems is thus, the promotion of academic resilience. Along with a review of the most recent definitions of resilience, an operative definition of the concept is developed to analyze the case of motivation and its relation to reading comprehension. The essay concludes with a discussion on how to foster resilience in schools.
 
Los países latinoamericanos tienen en común la persistente diferencia entre los resultados académicos de los estudiantes según su clase social. El presente ensayo se refiere a la relación entre el concepto de resiliencia y el aprendizaje en contextos de vulnerabilidad social. Se argumenta que este concepto permite comprender y analizar este fenómeno en su profundidad, de manera de contribuir a la búsqueda de mejores oportunidades de aprendizaje para todos. La promoción de la resiliencia académica resulta, en consecuencia, un objetivo clave para los sistemas educativos en vías de desarrollo. Junto con un recorrido por las definiciones más recientes de la resiliencia, se desarrolla una definición operativa del concepto para analizar el caso de la motivación y su relación con la comprensión lectora. Finalmente, se discute cómo fomentar la resiliencia en el medio escolar.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB