Teacher Preparation in the Institutional Scholarship Program for Teachinf Initiation
La formación docente en el programa institucional de becas de iniciación a la docencia (PIBID)
dc.contributor | en-US | |
dc.contributor | es-ES | |
dc.creator | Araújo da Silveira, Thiago | |
dc.creator | Marly de Oliveira, Maria | |
dc.creator | De Alburquerque Nogueira, Romildo | |
dc.date | 2018-12-28 | |
dc.date.accessioned | 2019-04-18T03:10:08Z | |
dc.date.available | 2019-04-18T03:10:08Z | |
dc.identifier | https://calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/581 | |
dc.identifier | 10.31619/caledu.n49.581 | |
dc.identifier.uri | http://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/50357 | |
dc.description | This article analyzes the conceptual orientations of training in the scope of the Institutional Scholarship Program for Teaching Initiation (PIBID, in Spanish) in an interdisciplinary sub-project in science. The conceptual orientations refer to the sub-project’s training styles, ideologies and visions of teaching and learning. We use a qualitative research approach, with Interactive Methodology, using the Hermeneutic-Dialectical Circle (CHD) for data construction, and the Hermeneutical-Dialectical Analysis (AHD) for the analysis, in a group of five participants.Program documents and fieldwork observations also contributed as data sources. The results indicate that the PIBID addresses all of the conceptual orientations, and offers a training that combines content in a more diverse and interdisciplinary way and articulates different levels of knowledge and professional experience. It allows for reflection on teaching practices; promotes affectivity, otherness and human development; favors the creation of didactic resources and innovative and interdisciplinary methodological experiences and develops critical, democratic and ethical attitudes to solve professional and social problems among the participants. | en-US |
dc.description | Este artículo analiza las orientaciones conceptuales de formación en el ámbito del Programa Institucional de Becas de Iniciación a la Docencia (PIBID) en un subproyecto interdisciplinario en ciencias. Las orientaciones conceptuales tratan de los estilos de formación que comprenden las ideologías y las visiones de enseñanza y aprendizaje adoptadas por este. Se utilizó un abordaje cualitativo con uso de la metodología interactiva, que consta del Círculo Hermenéutico Dialéctico (CHD) para la construcción de los datos, y del Análisis Hermenéutico Dialéctico (AHD) para el análisis, en un grupo de cinco participantes. También se utilizaron documentos del programa y observaciones de campo como fuente de datos. Los resultados indican que el PIBID trabaja todas las orientaciones conceptuales y ofrece una formación que congrega conocimientos de manera diversa e interdisciplinaria, articulando diferentes niveles de saberes y experiencia profesional; permite reflexionar en torno a la propia práctica; propicia momentos de afectividad, alteridad y formación humana; favorece la creación de recursos didácticos y experiencias metodológicas innovadoras e interdisciplinarias; y desarrolla actitudes críticas, democráticas y éticas para la resolución de problemas profesionales y sociales en los participantes. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Consejo Nacional de Educación | es-ES |
dc.relation | https://calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/581/516 | |
dc.rights | Copyright (c) 2018 Calidad en la Educación | es-ES |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | es-ES |
dc.source | Calidad en la Educación; Nº 49 (2018); 234-264 | en-US |
dc.source | Calidad en la Educación; Nº 49 (2018); 234-264 | es-AR |
dc.source | Calidad en la Educación; Nº 49 (2018); 234-264 | es-ES |
dc.source | 0718-4565 | |
dc.source | 0717-4004 | |
dc.subject | en-US | |
dc.subject | conceptual orientations for training; interactive methodology; PIBID; teacher training for science teachers. | en-US |
dc.subject | es-ES | |
dc.subject | formación docente de los profesores de ciencias; metodología interactiva; orientaciones conceptuales de formación; PIBID | es-ES |
dc.title | Teacher Preparation in the Institutional Scholarship Program for Teachinf Initiation | en-US |
dc.title | La formación docente en el programa institucional de becas de iniciación a la docencia (PIBID) | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | es-ES |
This item appears in the following Collection(s)
-
Calidad en la Educación
[0-9]{4}