• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item

Influences for Schoolchildren Motivation Towards Engineering and Technological Careers.

Factores que influencian la motivación de escolares por las áreas tecnológicas e ingeniería.

Author
Blázquez, Carola

Álvarez, Pamela

Bronfman, Nicolás

Espinosa, Juan F.

Full text
https://calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/162
10.31619/caledu.n31.162
Abstract
The low representation of women in engineering and technological areas leads to diversity and productivity reduction in the workforce. This study determines issues highly influencing schoolchildren motivation when deciding for engineering and technological careers. A model was proposed through Structural Equation Models with data collected by a survey applied to 1,697 schoolchildren in the city of Santiago. Results suggest that teacher support and self-concept are issues significantly affecting motivation. Girls perceive a lower self-concept in math skills than boys. Surprisingly, family support does not maintain a direct and significant effect over motivation.
 
La baja representación femenina en áreas tecnológicas e ingeniería conlleva a que disminuya la diversidad y productividad en la fuerza laboral. Este estudio determinó los factores que mayor influencia tienen sobre la motivación de los escolares para decidir por carreras tecnológicas e ingeniería. Se planteó un modelo causal probado por medio de Modelos de Ecuaciones Estructurales con datos de 1.697 escolares encuestados en la ciudad de Santiago. Los resultados sugieren que los factores “apoyo de profesores” y “autoconcepto” poseen el mayor efecto sobre la motivación, siendo este último percibido en mayor magnitud por hombres que por mujeres. Sorpresivamente, el factor “apoyo en el hogar” no mantuvo un efecto directo y significativo sobre la motivación.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB