Organization of teaching and Research at Universities: an Exploration of the Chilean Case
Organización de docencia e investigación en universidades: Una exploración al caso chileno
Author
Theurillat, Daniel
Gareca, Benjamín
Abstract
The current investigation aims to explore the manner in which Chilean universities articulate their teaching and research activities. This is relevant as it has been shown that these activities do not always coexist harmonically, which can generate difficulties and tensions within the institutional organization. To approach this, a qualitative exploratory study was implemented, consisting of indepth semi-structured interviews of relevant institutional officials from diverse universities, belonging to different disciplines of knowledge. With the gathered information, a preliminary characterization of Chilean universities was constructed in reference to research and teaching. Among the main results, it can be observed that there are differences in regards to the following dimensions related to research and teaching: distribution of activities; promotion criteria; evaluation formats and incentives. In this sense, the more complex universities tend to present more rigid standards for the aforementioned dimensions. In addition, it has been concluded that the Chilean higher education system, in general, has a tendency to hold research in higher esteem, as occurs in industrialized countries. La investigación busca indagar en la forma en que las universidades chilenas articulan su actividad investigativa y docente, ya que se ha demostrado que no siempre conviven de forma armónica, lo cual puede provocar dificultades y tensiones dentro de la organización institucional. Para ello, se implementó un estudio cualitativo exploratorio con entrevistas semiestructuradas en profundidad a funcionarios relevantes de distintas instituciones universitarias, correspondientes a diversas ramas del conocimiento. Con la información recabada, se formó una caracterización preliminar de las universidades chilenas respecto de su investigación y docencia. Entre los principales resultados se observa que existen diferencias en relación con las siguientes dimensiones relativas a la investigación y docencia: distribución, criterios de promoción, formas de evaluación e incentivos. En este sentido, las universidades más complejas tienden a presentar estándares más rígidos para estas dimensiones. Además, se concluye que el sistema chileno, en general, tiene un sesgo a valorar en mayor medida la investigación, de manera similar a lo que ocurre en el mundo industrializado.