• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item

Analysis of trends in postgraduate design teaching in a context of diversification of the design profession.

Análisis de tendencias en la enseñanza de posgrado en diseño en un contexto de diversificación de la profesión del diseñador.

Author
Vicuña, Magdalena

Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/144
10.31619/caledu.n33.144
Abstract
This article presents findings of a research based on the collection of evidence which allow understanding trends having place in diverse areas of design teaching at a master degree. The research has analyzed a total of 39 Masters Programs belonging to 25 Schools of Design based on their websites and requested documents related to statements, focus and course structures. Regardless of the area of specialization, among the main trends found in selected Masters Degree Programs it can be highlighted: (1) focus on practice and connection with the public and private sector; (2) multidisciplinary context; (3) users as the core of a design project; (4) importance of the applied research to the design project and (5) an increasing role of design in business strategies and management.Key words: trends, graduate education, design. 
 
El presente trabajo consiste en una investigación exploratoria que se basa en la recopilación de antecedentes relevantes que permitan entender las tendencias en los diversos ámbitos de enseñanza de la disciplina del Diseño a nivel de Magíster. Se analizó un total de 39 programas de Magíster, pertenecientes a 25 Escuelas de Diseño del mundo, con base en lo señalado en páginas web y documentos solicitados en relación con su presentación, enfoque, y respectiva malla curricular. Entre las principales tendencias encontradas en los programas de magíster en Diseño seleccionados, independientemente de su área de especialización, se encuentran: (1) Énfasis en la práctica y el vínculo con la realidad; (2) Multidisciplinareidad; (3) El usuario como centro del proyecto de diseño; (4) Importancia de la investigación aplicada al proyecto de diseño, y (5) El creciente rol del diseño en la estrategia y gestión de empresas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB