Show simple item record

Segregación de la formación y carrera docente y su rol en la reproducción social de la desigualdad.

dc.contributorCNED/Convocatoria 2014en-US
dc.contributorCONICYT/FONDAP/N° 15130009en-US
dc.contributorCNED/Convocatoria 2014es-ES
dc.contributorCONICYT/FONDAP/N° 15130009es-ES
dc.creatorPuga, Ismael
dc.creatorPolanco, Diego
dc.creatorCorvalán, Diego
dc.date2015-03-12
dc.identifierhttps://calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/44
dc.identifier10.31619/caledu.n43.44
dc.descriptionWe study the segregation of teacher preparation and the teaching career, and its role in the reproduction of social inequalities. We analyze the relationship between the teachers’ social origins and academic credentials, and the type of governance, socioeconomic level and working conditions of the schools where they teach. Then, we model how these different dimensions affect the students’ scores on the standardized test Simce. The results show a strong association between the teachers’ social origin and credentials, and thus a significant segregation in teacher preparation. We also observe a strong association between the teachers’ social origins and academic credentials with the socioeconomic characteristics of the schools where they teach, revealing segregation in the teaching profession. The final results show that students’ scores are heavily affected by the teachers’ academic preparation, and especially by the working conditions in their schools – which are in turn determined by the teachers’ social origins. Thus, the segregation of the teaching career, and the strong association between teachers’ and students’ social backgrounds, constitute a significant mechanism of the reproduction of social inequality.en-US
dc.descriptionEsta investigación estudia la segregación de la formación y la carrera docente, y su rol en la reproducción social de la desigualdad. Analizamos las relaciones entre el origen socioeconómico del docente y la calidad de sus credenciales en la educación superior con el tipo de dependencia, el nivel socioeconómico y las condiciones laborales del establecimiento donde el docente desempeña su labor. Posteriormente, modelamos el impacto de estas dimensiones con los resultados de los estudiantes en la prueba estandarizada Simce. Se demuestra una fuerte asociación entre el origen social de los docentes con su formación inicial y, por tanto, una importante segregación de la formación docente. Observamos también una fuerte asociación entre el origen social de los docentes y su formación inicial con las características socioeconómicas de la escuela en la que se desempeñan, dando cuenta de la segregación del trabajo docente. Los resultado finales muestran que los puntajes de los estudiantes son fuertemente influenciados por la formación inicial de los docentes y, sobre todo, por las condiciones laborales en que estos trabajan, las que a su vez están en gran parte determinadas por el origen sociales de los profesores. Así, la fuerte segregación de la profesión docente, y el ciclo de asociación entre el origen social de este y el de sus estudiantes, configuran un mecanismo importante de reproducción de la desigualdad social.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherConsejo Nacional de Educaciónes-ES
dc.relationhttps://calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/44/41
dc.rightsCopyright (c) 2018 Calidad en la Educaciónes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceCalidad en la Educación; Nº 43 (2015): Revista Calidad en la Educación; 57-102en-US
dc.sourceCalidad en la Educación; Nº 43 (2015): Revista Calidad en la Educación; 57-102es-AR
dc.sourceCalidad en la Educación; Nº 43 (2015): Revista Calidad en la Educación; 57-102es-ES
dc.source0718-4565
dc.source0717-4004
dc.subjecten-US
dc.subjectteaching career; teacher training; school segregation; educational inequality; working conditionsen-US
dc.subjectes-ES
dc.subjectcarrera docente; formación docente; segregación escolar; desigualdad educativa; condiciones laboraleses-ES
dc.titleSegregation in Teacher Preparation and in the Teaching Career. and its Role in the Reproduction of Social Inequalities.en-US
dc.titleSegregación de la formación y carrera docente y su rol en la reproducción social de la desigualdad.es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record