Show simple item record

Nuevas estrategias económicas en la universidad desde la responsabilidad social.

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorCasani, Fernando
dc.creatorPérez-Esparrells, Carmen
dc.creatorRodríguez, Jesús
dc.date2010-04-13
dc.identifierhttps://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/147
dc.identifier10.31619/caledu.n33.147
dc.descriptionWith the full implementation of the European Higher Education Area (EHEA), the benchmarking context of Spanish universities is not longer within its national frontiers or the EU-27 frontiers but is extended to forty eight European countries and more than four thousand higher education institutions. For this reason, Spanish universities should open their horizons promoting the development of new strategies to face the internationalization and seeking for new sources of financing. The idea is to develop a favorable environment (academic, scientific, entrepreneurial & innovative) in order to get a higher international visibility as well as a higher impact on the social and economic spheres. Therefore, Spanish universities have to deal with two key challenges: the diversification and search of new sources of financing – specifically by fundraising from people, institutions, alumni, organizations and foundations sharing the mission and strategic objectives – and the notion of social accountability of the University itself. In this context, higher education institutions have to respond before a wider group of stakeholders, not only in teaching and research but also in the so-called “third mission” (social accountability). For this reason, they have to make strategic choices on activities and projected functions in order to obtain the intended quality level. Key words: Spanish universities, fundraising, financing, university social accountability. en-US
dc.descriptionCon la plena implantación del Espacio Europeo de Educación Superior (EEES), el contexto de referencia de las universidades españolas ya no radica en sus fronteras o incluso en las de la UE-27 (Unión Europea – 27), sino que se extiende a 48 países europeos y más de 4.000 instituciones de educación superior. Por este motivo, las universidades españolas tienen que abrir sus horizontes: formular nuevas estrategias de cara a la internacionalización y buscar fuentes de financiación innovadoras. Se trata de crear un entorno académico, científico, emprendedor y creativo para tener una mayor visibilidad internacional y una mayor repercusión en el entorno económico y social. En este contexto, dos nuevos retos se tornan claves en el desarrollo futuro de las universidades españolas: la diversificación y búsqueda de nuevas fuentes de financiación, concretamente en la figura del fundraising o captación de fondos de aquellas personas, entidades, antiguos alumnos, empresas, organizaciones, fundaciones, etc. que quieran compartir los objetivos y misiones de la universidad y el concepto de responsabilidad social universitaria. Las instituciones de educación superior tienen que responder ante más partes interesadas y rendir cuentas en un mayor ámbito de sus actividades, no sólo docencia e investigación, sino también la llamada tercera misión. Por ello, tienen que efectuar elecciones estratégicas sobre las actividades que van a realizar y las funciones que van a cumplir para poder desarrollarlas con el nivel de calidad y exigencia adecuados.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherConsejo Nacional de Educaciónes-ES
dc.relationhttps://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/147/153
dc.rightsCopyright (c) 2018 Calidad en la Educaciónes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceCalidad en la Educación; Nº 33 (2010): Revista Calidad en la Educación; 255-273en-US
dc.sourceCalidad en la Educación; Nº 33 (2010): Revista Calidad en la Educación; 255-273es-AR
dc.sourceCalidad en la Educación; Nº 33 (2010): Revista Calidad en la Educación; 255-273es-ES
dc.source0718-4565
dc.source0717-4004
dc.subjecten-US
dc.subjectspanish universities; fundraising; financing; university social accountabilityen-US
dc.subjectes-ES
dc.subjectuniversidades españolas; financiamiento; fundraising; responsabilidad social universitariaes-ES
dc.titleNew economic strategies in universities from the social accountability perspective.en-US
dc.titleNuevas estrategias económicas en la universidad desde la responsabilidad social.es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record