Reflexive discourses of indigenous students in traditional public universities of Oaxaca, Mexico
Discursos reflexivos de estudiantes indígenas en universidades públicas de cuño tradicional de Oaxaca, México
Author
Cruz, Gabriel
Abstract
This article presents the results of an investigation into reflexive discourses of indigenous students and other actors at two traditional public universities in the state of Oaxaca, Mexico. In a stage where discourse and actions promoted by the Mexican government have favored the design and operation of cross-cultural institutions as well as specific programs or projects in selected universities, the various actors understand that the recognition of linguistic and cultural diversity and the development of intercultural education are in a phase of initial development. Based on a documental review of the topic and an analysis of autobiographical narratives and interviews with indigenous students, academics and administrators, from the perspective of sociolinguistic reflexivity, the article presents participants’ perceptions and beliefs about academic and cultural management, ethical principles and significant values of coexistence, and cultural strategies for change. The analysis indicates that although there are efforts to address and remedy the inequalities and inequities experienced by indigenous students, the principles and philosophy of “interculturality for all” are far from realized in the intercultural education currently underway in Mexico. En este artículo se exponen los resultados de una investigación acerca de discursos reflexivos de estudiantes indígenas y otros actores de dos universidades públicas de cuño tradicional del estado de Oaxaca, México. En una etapa en la que discursos y acciones impulsadas por el Estado mexicano han privilegiado el diseño y operación de instituciones interculturales, así como de programas o proyectos específicos en determinadas universidades, los diferentes actores perciben que el reconocimiento de la diversidad lingüística y cultural y el desarrollo de la educación intercultural se encuentran en una fase de instalación inaugural. Sobre la base de una revisión documental del tema, del análisis de narrativas autobiográficas y de entrevistas de estudiantes indígenas, académicos y administradores desde el enfoque de la reflexividad sociolingüística se presentan algunas de las creencias y formatos respecto de la gestión académica y cultural, los principios éticos y valores de convivencia más significativos, así como de las regulaciones de cambio sociocultural señaladas por estos actores. Se puede concluir que existen esfuerzos para afrontar y remediar las desigualdades e inequidades que viven los estudiantes indígenas, sin embargo, los principios y filosofía de una “interculturalidad para todos” se encuentran distantes del desarrollo educativo intercultural que se pregona en el país.