• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item

Programa de desarrollo académico para alumnos de primer año.

Programa de desarrollo académico para alumnos de primer año.

Author
Gómez, Bernardo

Donoso, Lidia

Dominguez, Paula

Silva, María Gabriela

Navea, Dagoberto

Monardez, Marta

Silva, Angélica

Full text
https://calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/419
10.31619/caledu.n17.419
Abstract
An increasing number of students is going on to higher education in Chile. Outstanding among these are young people from less well-to-do economic sectors who –at a notorious disadvantage–must compete with their fellow students from wealthier income levels. This undermines their possibilities of completing their studies. However, these young people represent the system’s capability to promote social mobility. Consequently, higher education establishments need to provide them with special attention and support. Identifying these young people by means of vulnerability indicators such as the one proposed –in addition to carrying out specific actions for their protection– brings in to the University the idea of equality and favors their retention, promotes social mobility and the development of the country
 
Un número creciente de alumnos se está incorporando a la educación superior en Chile. Destacan entre ellos los jóvenes provenientes de sectores socioeconómicos más modestos, los que, en condiciones de notoria precariedad, deben competir con sus compañeros de sectores socioeconómicos acomodados. Ello atenta en contra de sus posibilidades de finalizar sus estudios. Estos jóvenes representan, sin embargo, la capacidad del sistema de promover la movilidad social, por lo que las instituciones de educación superior deben prestarles especial atención y apoyo. La identificación de estos jóvenes mediante indicadores de vulnerabilidad como el que se propone, además de la generación de acciones específicas para su protección, incorpora en la Universidad el sentido de la equidad, y favoreciendo su retención, impulsa la movilidad social y el desarrollo del país.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB