Show simple item record

Psychosocial approach. Concept and applicability in the professional training of psychology students

dc.creatorQuintana-Abello, Ingrid
dc.creatorMendoza-Llanos, Rodolfo
dc.creatorBravo-Ferretti, Cristóbal
dc.creatorMora-Donoso, Marcela
dc.date2018-12-31
dc.identifierhttps://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/3623
dc.descriptionThe psychosocial approach is a type of theoretical and empirical knowledge – still difficult to define - that links the individual with society. The current trend in professional training seeks to reduce the permanently criticized gap between the academy and social life. The ethical and professional training tends to use knowledge at the service of the communities in which the university is inserted, from a critical perspective that considers the response to the needs of the organizations in which it participates. The objective of this paper is to reflect on the psychosocial approach developed in the Psychology undergraduate program at Universidad del Bío- Bío, through the students' understanding of it and through the evaluation of the implementation of the servicelearning methodology as a form of concrete expression of the psychosocial approach. The general consideration suggests that; first, it is necessary to give greater visibility and practical expression of the approach in professional training, and second, to increase the opportunities for reflection regarding the opportunity it provides, both for personal professional training and for the communities that are favored by the progressive consolidation of the methodology.en-US
dc.descriptionEl enfoque psicosocial es una aproximación teórica y empírica - de aún difícil definición -que vincula al individuo con la sociedad. La tendencia actual en la formación profesional busca disminuir la brecha de relación permanentemente criticada entre la academia y la vida social. La formación ética y profesional propende el uso del conocimiento al servicio de las comunidades en las cuales está inserta la universidad, desde una mirada crítica que contemple la respuesta a las necesidades de las organizaciones en las que se participa. El objetivo del presente trabajo es reflexionar aquí respecto del enfoque psicosocial desarrollado en la Carrera de Psicología de la Universidad del Bío-Bío, a través de la comprensión que tienen los estudiantes de este, y a través de la evaluación de la implementación de la metodología de aprendizajeservicio como una forma de expresión concreta de enfoque. La reflexión, en términos generales, apunta en primer lugar, a que es necesario dar mayor visibilidad y expresión práctica del enfoque psicosocial en la formación profesional y, en segundo lugar, aumentar los espacios de reflexión respecto de la oportunidad – tanto para la formación profesional personal como para las comunidades que se ven favorecidas – de la consolidación progresiva de esta metodología.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Educación y Humanidades, Universidad del Bío-Bíoes-ES
dc.relationhttps://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/3623/3541
dc.sourceRevista Reflexión e Investigación Educacional; Vol. 1 Núm. 2 (2018): Revista Reflexión e Investigación Educativa; 89-98es-ES
dc.source2452-4638
dc.subjectenfoque psicosociales-ES
dc.subjectpsicologíaes-ES
dc.subjectaprendizaje-servicioes-ES
dc.subjectpsychosocial approachen-US
dc.subjectpsychologyen-US
dc.subjectservice-learning methodologyen-US
dc.titleEnfoque psicosocial. Concepto y aplicabilidad en la formación profesional de estudiantes de Psicologíaes-ES
dc.titlePsychosocial approach. Concept and applicability in the professional training of psychology studentsen-US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record