• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item

Analysis of the New School Admission System in Chile: The Region of Magallanes as a Pilot Experience

Análisis al nuevo sistema de admisión escolar en Chile: la Región de Magallanes como experiencia piloto

Author
Sillard, Mario

Garay, Mario

Troncoso, Ivka

Full text
https://calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/578
10.31619/caledu.n49.578
Abstract
The phenomenon of the socioeconomic segregation of schools has surfaced as a prominent concern in the country. The School Inclusion Law came into effect, in 2016, transforming the school selection process into a relevant issue within the educational policy debates by prohibiting schools, that receive state funding, from selecting students. The goal of this legislation is to prevent discrimination, such that if the school chosen by the family has the same number of applicants and vacancies, all of the students should be able to enter automatically. The objective of this research is to understand how school registration behaves with the New Admission System (NAS), which was implemented as a pilot programme in the region of Magallanes, Chile, for the 2017 admission’s process. On this basis, the data provided by the Ministry of Education (Mineduc) was reviewed, to answer whether, in comparison to the previous system, the NSA allows for a different distribution of the students’ registration.
 
La segregación socioeconómica escolar es un fenómeno que ha venido despertando un creciente interés en el país. La entrada en vigencia de la Ley de Inclusión Escolar en el año 2016 convirtió al proceso de elección de escuela en un asunto relevante dentro del debate de las políticas educacionales, al poner fin a la selección de alumnos por parte de los establecimientos que reciben subvención del Estado. La finalidad de la normativa es impedir cualquier tipo de discriminación, lo que en la práctica implica que, si los establecimientos elegidos por las familias cuentan con igual número de postulantes y vacantes, todos los estudiantes podrán ingresar automáticamente. El objetivo de este estudio fue comprender cómo se comporta la matrícula con el Nuevo Sistema de Admisión (NSA) que se implementó como plan piloto en la Región de Magallanes, Chile, para el proceso 2017. En función de ello, se revisaron los datos proporcionados por el Ministerio de Educación (Mineduc), buscando responder a la pregunta de si el NSA permite una distribución de la matrícula de los estudiantes diferente de la del sistema antiguo.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB