• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item

Development of generic skills in post-secondary vocational education: a case study

El desarrollo de competencias genéricas en la educación técnica de nivel superior: un estudio de caso

Author
Pugh, Gerald

Lozano-Rodríguez, Armando

Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/725
10.31619/caledu.n50.725
Abstract
The present study aims to improve the understanding of the process of the acquisition and development of generic skills in post-secondary vocational programs, according to the students’ visions and perceptions. Through a qualitative phenomenological-type case study, at the largest higher education vocational institution in Chile, eight vocational students were tracked for three years, in order to inquire about their perceptions on the effectiveness of the learning process and the pedagogical practices used by their teachers to develop generic skills. The results suggest that the development of generic skills depends mainly on: (a) the skills’ foundation that the student has upon entering the institution; (b) the degree of skills’ proficiency on the part of the teacher, the specification of the learning objectives and to what extent they are able to inspire student interest; (c) how significant and challenging the activities designed to work on generic skills are, and d) their degree of contextualization to the work environment.
 
Este estudio pretende mejorar la comprensión del proceso de desarrollo de competencias genéricas en estudiantes de carreras técnicas de nivel superior, mediante la percepción de los propios estudiantes. Por medio de un estudio cualitativo de caso de tipo fenomenológico, se realizó un seguimiento durante tres años a ocho estudiantes de carreras técnicas de un centro de formación técnica que concentra una proporción relevante de la matrícula nacional, con presencia en todas las regiones de Chile, para indagar en torno a sus percepciones acerca de la efectividad del proceso de aprendizaje y a las prácticas pedagógicas utilizadas por sus docentes para el desarrollo de competencias genéricas. Los resultados sugieren que su desarrollo depende principalmente de: (a) la base de las competencias que trae el estudiante al ingresar a la institución; (b) el grado de dominio de las competencias por parte del profesor, la explicitación de los objetivos de aprendizaje y el nivel de interés que logre despertar en los estudiantes; (c) lo significativo y desafiante de las actividades diseñadas para trabajar dichas competencias; y (d) su grado de contextualización al entorno laboral.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB