• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item

La universidad como institución de conocimiento: ¿una discusión pendiente en Chile?

La universidad como institución de conocimiento: ¿una discusión pendiente en Chile?

Author
Castro, Abelardo

Full text
https://calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/342
10.31619/caledu.n20.342
Abstract
Teaching, research and outreach have been considered, through time, the three essential activities of any university. This paper proposes, through a historical and comparative analysis, a model of universities as the “Institution of Knowledge”. Their functions would be to generate, transfer and manage knowledge. The paper analyzes the way in which these functions are being conducted in Chilean universities and proposes how they should be performed in a society with features such as the current one, characterized by globalization and a predominance of the market. It highlights the inconsistencies evident in the current scheme of incentives and financing in Chile, particularly in those that have an effect on the role of universities in society and it points to some solutions that could produce the kind of university that we would like to have in our country
 
Docencia, investigación y extensión, han sido consideradas, a través del tiempo, las tres funciones más esenciales de toda institución universitaria. Este artículo propone, mediante el examen histórico y comparativo, un modelo de la universidad como “Institución del Conocimiento”, cuyas funciones serían la generación, transferencia y gestión del mismo. Analiza la manera como se están dando estas funciones en las universidades chilenas y avanza hacia cómo debieran darse en una sociedad como la actual, caracterizada por la globalidad y el predominio del mercado. Muestra las inconsecuencias que se dan en el actual esquema de incentivo y financiamiento en Chile, particularmente las que tienen efecto en el rol de la universidad en la sociedad, y apunta a algunas soluciones que podrían producir el tipo de universidad que queremos para el país.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB