• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item

Sistematizing The implementation of The Equality in education asmission system (known before as equity vacancy) in psichology career in Universidad de Chile 2010-2012

Sistematización de la implementación del sistema de ingreso prioritario de equidad educativa (ex-cupo de equidad) en la carrera de Psicología de la Universidad de Chile 2010-2012

Author
Castro, María Paulina

Aranda, Carolina

Castro, Carolina

de Torres, Horacio

Lizama, Catalina

Williams, Juan

Full text
https://calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/75
10.31619/caledu.n40.75
Abstract
This paper describes the implementation of the Equality in Education Admission System (SIPEE for the Spanish acronym) in Psychology at University of Chile (2010 and 2012). It describes and explains both the characteristics of the system and the strategy used by the institution to adapt to diversity. Results (access, achievement, retention) are analyzed according to the way the students are admitted. It observes a reversion of inequalities in access, but not in relation to academic achievement, that takes two years to equalize among the students. Even though young people value the supporting systems provided to teachers and students, they demand improvements in diverse aspects. Finally, it highlights the expansion of this pilot in 2013 to the whole University.
 
Se describe la experiencia pionera de implementación del Sistema de Ingreso Prioritario de Equidad Educativa en Psicología-Universidad de Chile (2010 y 2012). Se fundamenta y se describen las características del sistema y la estrategia de adaptación de la institución a la diversidad. Los resultados (acceso, logro, permanencia) son analizados de acuerdo con la vía de ingreso de los estudiantes. Se observa que se revierten las desigualdades en el acceso, no así en relación con el logro académico que demora dos años en igualarse entre los estudiantes. Si bien los jóvenes valoran los sistemas de apoyo a profesores y estudiantes, demandan diversos aspectos a mejorar. Finalmente se destaca que esta experiencia piloto es extendida el 2013 a toda la universidad. 
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB