Toward complex quality evaluation models of graduate degrees
Hacia modelos complejos de evaluación de calidad de posgardos
Author
Matus, Teresa
Mascareño, Aldo
Kaulino, Adriana
Abstract
Investigating the quality of graduate degrees in Social Sciences in Chile is crucial if we consider, among other evidences, the limited number of PhD programs offered. This is a key matter in relation to the three major challenges faced by the country in order to improve development, that is: respond to social inequality, promote educational coverage and quality, and increase investment in the production of knowledge, because this raises an enormous question: How can all this be done with the existing scarcity of human resources and high level programs in Social Sciences? Indagar en la calidad de los posgrados en Ciencias Sociales en Chile se vuelve crucial, si consideramos, entre otras evidencias, que en el área existe un escaso número de programas doctorales. Lo anterior es clave, porque frente a los tres grandes desafíos del país para incrementar su desarrollo –dar respuesta a la desigualdad social, aumentar la cobertura y calidad educacional y efectuar una mayor inversión en la producción de conocimientos– se abre una enorme interrogante: ¿cómo hacerlo con la escasez de recursos humanos y de programas de alto nivel en Ciencias Sociales?