Strategies for the development of self-knowledge and motivation of higher education students
Estrategias para el desarrollo del autoconocimiento y motivación de estudiantes de educación superior
Author
Poblete Toloza, Yohanna del Pilar
Jiménez Figueroa, Andrés Eduardo
Abstract
Currently, although accessible, professional training in Chile is a complex process, given the existing collapse in the area of labor insertion. As a result of this situation, the objective of this study involves evaluating strategies targeting to the development of self-knowledge and motivation in first-year students of higher education based on the application of optimization activities through action-research methodology that allow improving their adaptation to the field of higher education, enhancing their academic performance. For this purpose, the M-A1 Questionnaire was created at a quantitative level to measure motivation and self-knowledge in a sample of 113 students in day and evening sessions. Likewise, at the qualitative level, a checklist was applied to verify the accomplishment with the intervention objectives, mainly in relation to the improvement of the levels of self-knowledge and motivation in the sample. The main results obtained indicate that the students have a high level of motivation and self-knowledge, in both day and evening sessions, implying that they value their current professional preparation, enhancing their personal skills and abilities. Likewise, through the intervention with action-research methodology, the persistence of this behavior was promoted, generating goals in the students that are more specific and achievable over time. En la actualidad, la formación profesional en Chile es un proceso complejo, aunque accesible, dado el colapso existente en el ámbito de inserción laboral. A raíz de esta situación, el objetivo del presente estudio implica evaluar estrategias conducentes al desarrollo del autoconocimiento y motivación en estudiantes de primer año de enseñanza superior a partir de la aplicación de actividades de optimización mediante metodologías de investigación-acción que permitan mejorar su adaptación al ámbito de la educación superior, potenciando su rendimiento académico. Para dicho objetivo, se creó a nivel cuantitativo el Cuestionario M-A1 para medir motivación y autoconocimiento en una muestra de 113 estudiantes en jornadas diurna y vespertina. Asimismo, a nivel cualitativo se aplicó una lista de chequeo para verificar el cumplimiento de los objetivos de intervención, principalmente en relación al mejoramiento de los niveles de autoconocimiento y motivación en la muestra. Los principales resultados obtenidos indican que los educandos poseen un nivel alto de motivación y autoconocimiento, en ambas jornadas, implicando que valorizan su preparación profesional actual, potenciando sus capacidades y habilidades personales. Asimismo, mediante la intervención con metodología investigación-acción se promovió la persistencia de este comportamiento, generando metas en los alumnos más específicas y alcanzables en el tiempo.