Features of language and communication in social networks elementary school students
Características del lenguaje y la comunicación en redes sociales en estudiantes de enseñanza básica
Author
Troncoso Reyes, Geraldine C.
Vallejos San Martín, Erick Iván
Rivas Cea, Francisca Ignacia
Rivas Maldonado, Juan Emilio de L.
Ponce de León, Rossana
Abstract
The written language in the social network Facebook is characterized in terms of its semiotics, semantics and expressive function. The analysis is qualitative, supported by the interpretive paradigm, which is descriptive in nature, creating groups within the framework of a curricular activity in schools in the Province of Ñuble. The written language of the posts and conversations of the study participants, whose ages ranged from 10 to 12, were analyzed according to categories of hierarchical analysis converted into codes. The analysis was facilitated by the use of the MAXQDA software, which grouped the codes and provided results linked by categories according to frequency. Results indicate that the students transmit their emotions and feelings in a written, educated and informal language with oral characteristics, structured in phrases and simple sentences with unfinished words, abbreviations and jargon expressions accompanied by an emoticon that represents the communicative situation. Se caracteriza el lenguaje escrito en la red social Facebook, en cuanto a su semiótica, semántica y función expresiva. El análisis es de carácter cualitativo, sustentado bajo el paradigma interpretativo, de naturaleza descriptiva para lo cual se crearon grupos en el marco de una actividad curricular en escuelas de la Región de Ñuble, con sujetos de estudio cuyas edades fluctuaban entre los 10 y 12 años a los cuales se les analizó el lenguaje escrito de las publicaciones y conversaciones realizadas de acuerdo a categorías de análisis jerarquizadas convertidas en códigos, el análisis fue facilitado por la utilización del software MAXQDA que agrupó los códigos entregando resultados que fueron asociados por categorías de acuerdo a frecuencia, los resultados presentan estudiantes que transmiten sus emociones y sensaciones en un lenguaje escrito de carácter culto informal con rasgos orales, estructurado en frases y oraciones simples con palabras cortadas, abreviaturas y expresiones jergales acompañadas de un emoticón que representa la situación comunicativa.