• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad del Bío-Bío
  • Revista Reflexión e Investigación Educacional
  • View Item
  •   Home
  • Universidad del Bío-Bío
  • Revista Reflexión e Investigación Educacional
  • View Item

Educational Context: its relevance in the construction of the teaching identity

Contexto Educativo: su relevancia en la construcción de la identidad docente

Author
Sánchez Valenzuela, Renata

Cárdenas Irribarra, Fabiola

Full text
http://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/3870
Abstract
This academic reflection aims to understand the construction of the teaching identity and its relationship with educational contexts, based on the premise that the teaching identity is a construction process involving a series of personal and contextual factors. As starting point, studies about the particularities of teaching identities, their characteristics and the urban and rural educational contexts were analyzed; themes that guided the search for transversal elements to be able to reflect on the teaching identity phenomenon. This analysis concluded that the educational contexts of performance impact the professional identity, because it puts pressure on teachers in a subjective and inter-subjective manner and condition teachers by the negotiation of their individual and collective identity, which is adapted voluntarily according to the contextual characteristics. Finally, there is a need to promote teacher reflection as a mechanism for raising awareness, which will enable teachers to identify themselves positively with their environment, so that they can improve their pedagogical practices from the beginning in their professional practice.
 
Esta reflexión académica tiene por objetivo comprender la construcción de la identidad docente y su relación con los contextos educativos, a partir de la premisa que la identidad docente es un proceso de construcción en el que inciden factores personales y contextuales. Como base se consideraron investigaciones de interés, que tratan las particularidades de las identidades docentes, las características identitarias y los contextos educativos urbanos y rurales; temáticas que guiaron la búsqueda de elementos transversales para poder reflexionar sobre el fenómeno identitario docente. Este análisis arrojó como conclusión, que el contexto educativo de desempeño interviene en la identidad profesional, pues tensiona al docente subjetiva e intersubjetivamente, condicionado por la negociación de su identidad individual y colectiva, la que se va adaptando voluntariamente según las características contextuales. Finalmente, se plantea la necesidad de promover la reflexión docente como mecanismo de toma de conciencia, lo que posibilitará en éste identificarse de manera positiva con su entorno, de modo que pueda mejorar sus prácticas pedagógicas desde sus inicios en el ejercicio profesional.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB