• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item

Ampliando la mirada. Hacia un nuevo enfoque para la regulación de la oferta de carreras.

Ampliando la mirada. Hacia un nuevo enfoque para la regulación de la oferta de carreras.

Author
Vásquez, Alberto

Zamorano, Gastón

Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/427
10.31619/caledu.n16.427
Abstract
Regulating the supply of degrees offered by Universities in the process of accreditation should be no different from the one for higher education as a whole. In the selfregulation process tha each institution needs to have in place as well as in the regulation exercised by external agencies, new criteria and approaches need to be included: a) to see to it that the overall supply of degrees offered maintain an adequate level of quality and appropriateness, not only in terms of creating new programs; b) to further developcurrent market approaches by including the views of all the stakeholders in the system, ensuring minimum levels of public information on the available supply c) to supplement current criteria by changing the focus of analysis from university degrees to academic projects that are part of theirrespective institutional frameworks, on the one hand and, on the other hand, by changing the perspective of a “career market” to a society-based outlook so as to include all social actors and the major issues for the country; d) to address the new challenges faced by higher education which imply making the university system a global one, bringing in information technology systems and moving toward lifelong education methods.
 
La regulación de la oferta de carreras en universidades en proceso de acreditación no debería ser distinta de la que opere para la educación superior en su conjunto. Tanto en los procesos de autorregulación que cada institución debe mantener, como en la regulación llevada a cabo por instancias externas, es necesario incorporar nuevos criterios y enfoques: a) preocuparse que el conjunto de la oferta de carreras mantenga niveles adecuados de calidad y pertinencia, no sólo de la creación de nuevosprogramas; b) profundizar los actuales enfoques de mercado, incorporandoefectivamente la perspectiva de todos los usuarios del sistema y garantizar niveles mínimos de información pública sobre la oferta; c) complementar los criterios actuales, cambiando los ejes de análisis: desde carreras a proyectos académicos insertos en sus respectivos marcos institucionales, por un lado, y por otro, de la observación del “mercado de carreras” a una mirada desde la sociedad, para incorporar a todos los actores sociales y las temáticas relevantes para el país; d) asumir los nuevos desafíos para la educación superior que implican la globalización del sistema universitario, la incorporación de las tecnologías de la información y la transición hacia modalidades de formación continua.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB