• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad del Bío-Bío
  • Revista Reflexión e Investigación Educacional
  • View Item
  •   Home
  • Universidad del Bío-Bío
  • Revista Reflexión e Investigación Educacional
  • View Item

Orientación Profesional. Nexo entre Competencias Clave y Competencias Laborales

Career Guidance. Link between Key Competencies and Job Competencies

Author
Bermúdez López, Eva Ángeles

Pérez Navío, Eufrasio

Campos Barrionuevo, Blas

Full text
http://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/4120
Abstract
The functionality of the professional guidance needs to link key or life competencies which provide the person with a certain academic level, and labor competencies demanded by the labor market. In this way, guidance is assumed, at the political level first and then at the educational one, as an instrument of constant adjustment between personal, academic and contextual factors of people throughout their lives. The present descriptive study shows the results on willingness to employment (attitudinal variable) according to the gender, age and academic level of a sample of unemployed people. It also seeks to highlight the importance that vocational guidance (as an active employment policy) has not only as a source of information and advice, but also as a tool to modify attitudes acquired in people such as the attitude towards employment and specifically, willingness.
 
La funcionalidad de la Orientación Profesional necesita enlazar Competencias Clave o para la vida, que aportan a la persona, un nivel académico determinado, así como Competencias Laborales demandadas por el mercado de trabajo. Se asume así, la Orientación, a nivel político primero y educativo después, como instrumento de ajuste constante entre factores personales, académicos y contextuales de las personas a lo largo de sus vidas. El presente estudio descriptivo, muestra los resultados sobre disposición para el empleo (variable actitudinal) en función del género, edad y nivel académico de una muestra de personas desempleadas. Trata además de poner de relieve la importancia que la Orientación Profesional (como política activa de empleo) tiene no sólo como fuente de información y asesoramiento, sino también como herramienta para modificar actitudes adquiridas en las personas como es el caso de la actitud ante el empleo y en concreto, la disponibilidad (disposición).
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB