Motivation in teachers of secondary education
La motivación de los docentes en la enseñanza secundaria
Author
Roa Venegas, José María
Fernández Prados, Carmen
Abstract
This research work aims to signify the importance of motivation in the teaching work, and especially in the Compulsory Secondary Education (CSE). The proposed objective has been conducting a pilot study, of descriptive character, in order to know the motivation with which teachers carry out their professional work. Data from one hundred teachers were collected through a questionnaire of twenty questions to determine the elements involved in this motivation. The results showed that 49% of teachers did not feel motivated in their professional practice; and of the main components found, the least motivating was: The lack of support from the political and educational authorities; as well as the working conditions; together with the low participation, preparation, and interest shown by the students, and the low teaching “vocation”. However, what motivated them most was the psychoeducational involvement with the students and the professional promotion and commitment with education, as well as the technical preparation of the teachers. A clear conclusion from this work that there is a need for effective action by public authorities and educational authorities to minimize the negative factors affecting professional motivation. El presente trabajo de investigación pretende significar la importancia de la motivación en la función docente, y en especial en la Educación Secundaria Obligatoria (ESO). El objetivo propuesto ha sido la realización de un estudio piloto, de carácter descriptivo, para conocer la motivación con la que los docentes realizan su tarea profesional; para ello, se procedió a la recogida de datos de cien profesores en un cuestionario con veinte preguntas para determinar los elementos intervinientes en dicha motivación. Los resultados mostraron que el 49% de los docentes no se sentían motivados en su ejercicio profesional; y de los componentes principales hallados, lo menos motivador fue: La falta de apoyo de las autoridades políticas y docentes; así como, las condiciones de trabajo; esto unido a la baja participación, preparación e interés mostradas por los alumnos, y a la baja “vocación” docente. Sin embargo, lo que más los motivaba era: La implicación psicoeducativa con los alumnos y la promoción y compromiso profesional con la educación, también la preparación técnica de los profesores. Se desprende del trabajo la necesidad de una actuación eficaz por parte de los poderes públicos y las autoridades educativas para minimizar los factores negativos incidentes en la motivación profesional.