• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad del Bío-Bío
  • Revista Reflexión e Investigación Educacional
  • View Item
  •   Home
  • Universidad del Bío-Bío
  • Revista Reflexión e Investigación Educacional
  • View Item

Critical reflection as an element of professionalization of the initial training of history teachers

Reflexión crítica como elemento de profesionalización de la formación inicial del profesorado de historia

Author
Contreras Barrera, Paz

Full text
http://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/4127
Abstract
The reflexive practice is considered an essential piece for a professionalization of the teaching staff. Authors suggest that critical reflection would help teachers to identify the underlying ideologies of their own practice, and even more, in the case of teaching history, since it entails discursive practices that are constantly mediated by power relations. However, various investigations show that history teachers do not possess the necessary skills to develop reflexive processes. In this way, the objective of this work is to reflect on the need to systematically intend critical reflection in the initial training of history teachers, as a fundamental element for their professionalization. Finally, it can be concluded that initial academic training of history teachers needs to incorporate training processes such as the dialogical reflection from a critical perspective.
 
La práctica reflexiva se considera como una pieza elemental para una profesionalización del profesorado. Se plantea que la reflexión crítica ayudaría a los docentes identificar las ideologías subyacentes a su propia práctica, y aún más en el caso de la enseñanza de la historia, puesto que conlleva prácticas discursivas que son constantemente mediadas por relaciones de poder. Sin embargo, diversas investigaciones dan cuenta que los profesores de historia no poseen habilidades necesarias para desarrollar procesos reflexivos. De esta manera, el objetivo del trabajo es reflexionar en torno a la necesidad de intencionar de manera sistemática la reflexión crítica en la formación inicial del profesorado de historia, como un elemento fundamental para su profesionalización. Finalmente, se concluye que la formación inicial del profesorado de historia, necesita integrar procesos formativos como la reflexión dialógica desde una mirada crítica.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB