Who are the Catholic Religion teachers?
¿Quiénes son los profesores de Religión Católica?
Author
Araya Flores, Héctor
Abstract
The main objective of this article is to account for the context in which Religious Education Pedagogy takes place in Chile. First, context will be described from the perspective of history and professional development of teachers; then, based on the data provided by the Ministry of Education during the period 2011- 2016 in terms of teacher development, the places where research was carried out, among others. Finally, data will be interpreted in the light of previous research and standards for teaching practice in the classroom according to current educational policies. Ante la necesidad de obtener una caracterización más precisa acerca de quienes ejercen la docencia de Religión en Chile, este artículo comienza por presentar el contexto de la carrera de pedagogía en Religión desde una perspectiva histórica y desde el desarrollo profesional docente. Luego, desde los datos del Ministerio de Educación para el período 2011-2016, indaga su número, su formación pedagógica, el lugar en el cual realizaron esos estudios, entre otros. Finalmente, se interpretan los datos a la luz de investigaciones y estándares de ejercicio pedagógico en aula de acuerdo a las políticas educativas vigentes.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
El carácter problemático de la religión. Aportes de Romano Guardini a una teología de la religión
Silva, Joaquín. Teología y Vida; Vol. 63 Núm. 1 (2022); 43-80 -
The curricular renewal of the Religion class in Chile: A process of synodal discernment
Castañeda Barrera, Carolina; Contreras Henríquez, Yeri; Muena Jofré, Mirko Alejandro. Revista de Educación Religiosa; Vol. 2 No. 6 (2023); 49-79 -
Critiques of religion as a universal category
Becker Lorca, Martin; Carbullanca Nuñez, César. Cultura y Religión; Vol. 17 (2023); 1-20